Samhandlingsmodell - tjenestenivå

Rett hjelp til rett tid på rett sted. Samhandlingsmodell for utsatte barn og unge.

Innhold

    Tjenestenivå

    Tverrfaglig samhandling er av stor betydning for tidlig innsats overfor risikoutsatte barn.

    Gjennom tverrfaglig samhandling får tjenestene bedre og gjensidig forståelse og oversikt over hverandres sine oppgaver og blir bedre til å koordinere innsats og ansvar slik at oppfølgingen blir med helthetlig og sammenhengende.

    Rutiner og verktøy

    Randaberg kommune har ulike rutiner og verktøy for samhandling, identifikasjon og oppfølging av barn og unge. Her gjør en rede for de ulike avdelingene og hvilke prosedyrer som gjelder for de enkelte tjenestene.

    Felles rutiner og verktøy for alle ansatte i Randaberg kommune, uansett avdeling i arbeid med barn og unge:

    Randabergbarnehagen:

    • Tilsyn i barnehagen

    Randabergskolen:

    • Opplæringsloven § 9a

    Helsetjenester for barn og unge

    • Program for svangerskapskontroll

    PPT

    Barnevern

    Tverrfaglig samarbeid

    Gjennom tverrfaglig samarbeid får tjenestene bedre og gjensidig forståelse og oversikt over hverandres sin oppgaver og blir bedre til å koordinere innsats og ansvar slik at oppfølgingen blir med helhetlig og sammenhengende.

    Du kan lese mer om kommunens sine tjenestetilbud på denne siden.

    Samhandlingsrutiner:
    Rutiner for samhandling er viktig , og en har i kommunen utarbeidet rutiner for hvordan dette skal gjøres:

    1. Samhandling med foreldre/foresatte, se nivå 0 i BTI Handlingsveileder.
    2. Samhandling med foreldre/foresatte og andre involverte tjenester, se nivå 2 og 3 i BTI Handlingsveileder

    Her finner du link til samtykkeskjema for deling av informasjon. Vi har også en veileder for samtykke om en trenger mer informasjon om lover og regler for samtykke og signering av samtykke. Her må en være bevisst hvem som er foreldre/foresatte med foreldreansvar når en får samtykke fra en foreldre/foresatt.

    Her finner du link til Stafettloggen som er Randaberg kommune sitt digitale loggsystem for oppfølging og evaluering av tiltak omkring barn og unge i kommunen. Før en oppretter en logg skal en alltid gi foreldre/foresatte god informasjon om hva en Stafettlogg er og en skal gi et samtykke til opprettelse av logg.

    Når en skal samhandle med andre tjenester skal en kalle inn til et samarbeidsmøte. Og en har en mal for hvilken informasjon som skal følge en slik innkalling. Her finner du også nyttige tips til å gjennomføre et samarbeidsmøte.

    Medvirkning

    Medvirkning innebærer at brukeren blir sett på som en likeverdig part i samtaler og beslutninger som angår hans eller hennes utfordring.

    Det viktigste i møtet er god kommunikasjon hvor alle parter er åpne og lydhøre for hverandre.

    Når brukeren trenger hjelp til å mestre hverdagen er det noen får, men viktige element å huske på for at hjelper og bruker sammen skal kunne komme fram til den beste hjelpen og støtten en bruker trenger.

    • Å bli tatt på alvor
    • Å bli behandlet med respekt
    • Å føle tillit og trygghet
    • Å få hjelp når behovet er der.

    På tjenestenivå har en medvirkning på følgende måte: 

    Skole:

    • Elevråd 
      - Faste møtepunkt hver måned
    • Barne- og ungdommens kommunestyre
      - Fire faste møtepunkter i året
    • Elevundersøkelser
    • Ungdata

    Barnehage:

    Helsestasjonen

    Medvirkning på tjenestenivå er at representanter for barn og unge kan være med på utformingen av tjenesten gjennom f.eks. Barne og ungdommens kommunestyre, Ungdomsråd, elevråd osv.

    Evaluering

    Evaluering er et viktig element i hvordan en samhandler og hvordan en opplever samhandling mellom tjenestene.

    I vår kommune har vi følgende system for evaluering:

    • Kvalitetssystem Compilo
    • Avvikssystem Compilo
    • Personalmøter
    • Foreldremøter
    • Brukerundersøkelser
    • Kompetanseplaner i hver enkelt avdeling og en tverrfaglig kompetanse plan.

    Organisasjonsutvikling

    Randaberg kommune skal være en lærende organisasjon. I dette ligger et en stadig er i utvikling, og søker ny kompetanse og kunnskap. Skal kommunen være i utvikling må en:

    • Dokumentere den praksisen som en ønsker
    • Registrere og evaluere praksisen etter hvert både med avviksmeldinger og «suksessmelding»
    • Med jevne mellomrom gå gjennom og se på praksis og dokumentasjon, eventuelt korrigere praksis.
    • Søke og bruke ny praksis og kunnskap.

    Ansatte, foreldre/foresatte og barn og unge får kompetanse på ulike arenaer i kommunen.

    For barn og unge, og foreldre/foresatte har vi kompetanseheving på denne måten:

    Barnehage:

    • Temaforeldremøter eksempler

    Skole:

    • Temakvelder
    • FAU-møter med utvalgte tema eller tjeneste er inne og informerer om sine tilbud

    Helsestasjonen:

    • Svangerskapskurs
    • Barselgrupper med temaer

    For ansatte som jobber med barn og unge er det en forutsetning at god tverrfaglig samhandling at kompetanseutvikling skjer på tvers av tjenestene.

    For å oppdage og følge opp utsatte barn har kommunen følgende kompetanseplan for 2020/2021:

    • Taushetsplikt og opplysningsplikt
    • Den vanskelige samtalen
    • Levekårsutfordringer
    • Være Sammen Randaberg.

    Kompetansehevingen blir gjort gjennom:

    • Felles fagdager
    • Felles planleggingsdager
    • Felles fagdager mellom avdelinger
    • Egne hel/halvdagskurs på tvers
    • Faglige tips og råd gjennom nyhetsbrev «Ka'skjer? For barn og unge» hver måned.

    Fant du det du lette etter?

    Takk for din tilbakemelding

    Hva forsøkte du å finne?