Smittetiltakene videreføres på Nord-Jæren

Publisert: 13.04.2021
Smittesituasjonen gjør at gjeldene nasjonale tiltak videreføres inntil videre.

Smittesituasjonen på Nord-Jæren gjør at dagens nasjonale tiltaksnivå videreføres i de fire kommunene Stavanger, Sandnes, Sola og Randaberg. Tiltaksnivået blir fortløpende vurdert.

- Vi er bekymret for smittesituasjonen på Nord-Jæren. Situasjonen følges nøye. Dersom vi får en forverring de neste dagene, vil vi fortløpende vurdere ytterligere tiltak. Kommunene vil ha nær dialog med Folkehelseinstituttet om hvilket tiltaksnivå vi skal legge oss på, sier ordførerne Kari Nessa Nordtun, Stanley Wirak, Jarle Bø og Tom Henning Slethei.

Regjeringen varslet tirsdag ettermiddag lettelser i det nasjonale tiltaksnivået.

De fire ordførerne i Stavanger, Sandnes, Randaberg og Sola er klare på at den regionale smittesituasjonen nå er slik at det ikke kan lettes i tiltaksnivået i vår region.

- Smittesituasjonen tilsier at regionen fortsatt har behov for strengere smittetiltak enn de nasjonale tiltakene, som nå mykes opp litt. Smitteutviklingen de neste dagene vil avgjøre om vi må stramme ytterligere inn, eller kan lette i tiltakene, sier de fire ordførerne.

Kommunene håper å kunne følge de nasjonale tiltakene dersom smitten reduseres de neste dagene.

Den enkelte kommune vil avgjøre om skoler går på rødt nivå.

Kommunene på Nord-Jæren er enige om å gjøre egne risikovurderinger i egen kommune knyttet til nivå på smitteverntiltak i skolen.