Fjerde dose for de med immunsvikt som har fått 3 doser

Av: Kommunikasjon
Publisert: 03.11.2023
Personer med alvorlig svekket immunforsvar får nå tilbud om en oppfriskningsdose. Intervallet fra dose 3 til dose 4 skal være 3 måneder.

Personer med alvorlig svekket immunforsvar, på grunn av sykdom eller bruk av immundempende medikamenter, har dårligere respons på vaksiner enn andre. De har defor fått tilbud om tre doser som ledd i fullvaksinering.

Nå får de tilbud om en oppfriskningsdose som blir deres fjerde. Intervallet fra dose 3 til dose 4 skal være 3 måneder.

— De som har fått tre doser etter råd fra sykehus eller fastlege, eller fordi de bruker immundempende medisiner, kan bestille time for sin 4. dose. Det er denne gang ikke nødvendig med dokumentasjon, dersom det er gitt tre doser på grunn av immunsvikt, opplyser vaksinekoordinatorene Inger Elin Myhre og Siw Diane Myhre Johanson i Randaberg kommune.

Se oversikt over grupper som skal ha en tredje (fjerde) dose koronavaksine fra FHI.

Hvis du har hatt covid minst tre uker etter siste dose, skal du ikke ha oppfriskningsdose. Infeksjonen erstatter behovet for oppfriskningsdose, og du regnes som beskyttet i 12 måneder etter infeksjonen.

Hvis du fikk covid mindre enn tre uker etter vaksinedose 3, skal du ha 4. dose. Infeksjonen regnes da ikke med.

Begge mRna-vaksinene, Pfizer og Spikevax (Moderna), kan benyttes.