Flere kan få bostøtte til høye strømutgifter(2)

Av: Kommunikasjon
Publisert: 03.11.2023
Flere personer med lave inntekter kan få bostøtte i vinter. For å få utbetaling i januar, må du søke innen 31. desember.

— Dagens rekordhøye strømpriser har skapt en vanskelig situasjon for mange, sier NAV-sjef Kel Tighe i Randaberg kommune.

— En del av tiltakspakken som regjeringen og SV har blitt enig om, er at flere personer med lav inntekt kan få bostøtte i vinter. Det gjelder minstepensjonister, uføre og andre med lave inntekter.

Husbanken har utsatt søknadsfristen knyttet til utbetalingen i januar til 31. desember, slik at flest mulig skal rekke å søke.

— For å få utbetaling i januar, er det svært viktig at du som ikke allerede mottar bostøtte, søker innen 31. desember. Du som allerede mottar bostøtte, trenger ikke søke på nytt, sier Kel Tighe.

Du kan enkelt sjekke om du kan få bostøtte med bostøttekalkulatoren

I perioden desember-februar blir egenandelen vesentlig redusert.

— Det gjør at inntektsgrensen blir høyere enn normalt, og at utbetalingene i januar, februar og mars blir høyere enn de ellers ville vært, sier Kel Tighe.

— Inntektsgrensen for enslige blir for eksempel høyere enn minsteytelsen i uføretrygden, slik at mange enslige uføre får rett til bostøtte i vinter.