Besøk kommunens digitale kunstsamling

Av: Ove Sveinung Tennfjord
Publisert: 03.11.2023
Nå kan du klikke deg inn i Norges kunstdatabase for å se kunstsamlingen som eies av Randaberg kommune.

— I kunstdatabasen har vi publisert Randaberg kommune sine kunstskatter. Fortsatt gjenstår noen få steder som ikke er dekket, men til nå er rundt 180 enkeltverk registrert, sier kultursjef Anders Jaarvik i Randaberg kommune.

Randaberg sin kunstsamling finner du her

Kunstdatabasen viser hvor kunstverkene befinner seg, hvem som har laget dem og ellers interessante fakta om kunsten.

Basen er ikke komplett, men nye produkter legges stadig inn.

— Vi har samlet alt i en database, og gjort den tilgjengelig for publikum. Innholdet er fortsatt under bearbeiding, blant annet med mer opplysninger om kunstnerne, sier Anders Jaarvik.

Bildet over: "Falling and Flying" av Solveig Landa (2012) ble innkjøpt som utsmykking av det nye helsesenteret i Randaberg. Prosjektet er støtta av KORO (kunst i det offentlege rom). (Skjermdump fra NKDB).

Norges kunstdatabase NKDB jobber for å gjøre kunst tilgjengelig og kjent.

Målet er få kunsten ut til folket. For å få til dette har de utviklet den nye databasen.

— Jeg er glad for at folk i Randaberg nå kan få ta del i kunsten som de som innbyggere er medeiere av. Det er også betryggende å ha fått en oversikt og et bokholderi over de verdier som tross alt kunsten representerer. Til å hjelpe oss med dette har vi samarbeidet med Time kommune og hatt med oss Karin Sunderød som kunstkonsulent, avslutter Anders Jaarvik.

Bildet under: "Landsbytreet", laget av Ståle Sørensen i 2020, er også en del av den digitale kunstkatalogen. På bildet under forteller kunstneren selv historien bak "tuntreet", under en overrekkelsesseremoni i november i fjor. Fra venstre Ståle Sørensen, Anders Jaarvik (kultursjef i Randaberg kommune), Magne Fjell (tidligere kommunedirektør i Randaberg kommune), Svein Gunnar Sørnes (leder av Landsbyforeningen i Randaberg) og Lars Petter Einarsson (informasjonsansvarlig i Base Bolig, firmaet som har finansiert Landsbytre-prosjektet).