Spørsmål til statsråden om Maritimt vitensenter

Stortingsrepresentant Hege Haukeland Liadal fra Arbeiderpartiet har stilt spørsmål til fiskeriministeren om visningstillatelse for Maritimt vitensenter i Tungevågen.

Hva er visningstillatelse?
    For å bedre kunnskapen om akvakultur hos publikum har Fiskeridirektoratet mulighet til å innvilge såkalte visningstillatelser. Dette er vederlagsfrie tillatelser til oppdrett av laks, ørret og regnbueørret til visningsformål. (Kilde: Fiskeridirektoratet)

Her er spørsmålet og begrunnelsen:

• Spørsmål:
      Hva skal til for en positiv visningstillatelse i tilknytting til Maritimt vitensenter i Randaberg kommune?
    • Begrunnelse:
      Jærmuseet har søkt om visningstillatelse i tilknytting til Maritimt vitensenter i Randaberg kommune. Alle parter som er involvert i dette flotte initiativet er skuffet over at departementet har gitt avslag. Departementets påpekninger i avslaget vil være enkelt å svare opp da dette er ting som allerede er ivaretatt. Vitensenteret vil være en fantastisk arena for å rekruttere ungdom til havbruksnæringen, være en ny turistattraksjon som vil kunne fortelle historien og framtiden til norsk maritim næring og ikke minst la barn og unge aktivt prøve seg på forskjellige utfordringer knyttet til næringen gjennom Vitensentertenkning.

Statsråd Per Sandberg (FrP) svarer på spørsmålet senere.