Skogrydding i Giljaskogen

I løpet av våren skal Randaberg kommune fjerne sitkagran fra Giljaskogen på Nedre Grødem.

Sitkagran (Picea sitchensis) spilte en viktig rolle i skogreisingen på Vestlandet fra 1950. Treet er det mest utplantede utenlandske treslaget i Norge. Treslaget evner å spre seg ut av plantede bestander og til omkringliggende natur, og det brukes årlig store ressurser på å fjerne både plantede og spredde bestander av sitkagran fra verneområder. (Kilde: miljøstatus.no). Les mer.
     Skisse Giljaskogen
    Skisse over Giljaskogen. Klikk for å se større bilde.

- Grunnen til fellingen er at grantrærne står i områder med lite jordmasser og kan lett velte ved vind, sier leder for prosjekt Giljaskog, Idar Kolnes Goa i Teknisk drift i Randaberg kommune.

Gress og løvtrær
    Kommunen vil også fjerne røtter og planere ut området, slik at det kan sås i gress for enklere vedlikehold.

- Der hvor det er fjell, vil dette renskes frem. Vi vil også se om det mulig å plante løvtrær i noe av området, sier Idar Kolnes Goa.

Ny turvei
    Det er planlagt å bygge en ny turvei fra Fjellsyreveien og ned til turstien som går der i dag (se kart).

- Vi ønsker å legge området til rette for turglade innbyggere og andre på en trygg og god måte. Trærne som blir stående igjen, i hovedsak furu og løvtrær, skal vi følge nøye med på, siden disse trærne blir utsatt for mer vind når sitkagranen fjernes, sier Idar Kolnes Goa.

I forbindelse med trefellingen, blir det laget anleggsvei ned i skogen fra Fjellsyreveien, for å unngå transport med maskiner på selve turstien. Teknisk drift ber folk om å respektere skilting og avsperringer under arbeidene.