Sammen om pasienten

Hvordan kan vi sammen gi innbyggerne våre et best mulig og bærekraftig helse- og omsorgstilbud i et langsiktig perspektiv?

Dialogmøte mellom SUS og Randaberg kommune
    God tone etter at dialogmøtet var ferdig, mellom (f.v.) ordfører Kristine Enger, SUS-direktør Inger Cathrine Bryne og rådmann Magne Fjell.

Dette var spørsmålet som ble stilt under dialogmøtet på øverste ledelsesnivå mellom Helse Stavanger, Stavanger universitetssjukehus og Randaberg kommune, på kommunehuset i Randaberg tirsdag i denne uken.

I møtet ble det også diskutert mulige fellesprosjekter, som reinnleggelser og bruk av kommunal akuttseng.

Barseltilbudet opprettholdes
    Ordfører Kristine Enger var spesielt opptatt av barselstilbudet, og fikk forsikringer fra sykehusets administrerende direktør, Inger Cathrine Bryne, om at det ikke blir gjort endringer som forringer tilbudet til mor og barn, verken når det gjelder mulig liggetid eller tilgang på senger ved pasienthotellet.

Stavanger universitetssjukehus har startet et prosjekt for å se på framtidens barseltjeneste i sykehusets opptaksområde, i tett samarbeid med kommunene. Utgangspunktet er å kunne gi fødende en større valgfrihet, inkludert en mulighet for å komme raskt hjem for de som ønsker det.

Det er ikke planlagt for færre senger til barsel når sykehuset flytter til Ullandhaug.

- Lydhør sykehusledelse
    - Vi satte stor pris på dette møtet med ledelsen fra Stavanger universitetssjukehus. God samhandling står og faller på at vi kjenner hverandre. Jeg opplever sykehusets ledelse som lydhøre for kommunens innspill og utfordringer, sa rådmann Magne Fjell, som ledet møtet mellom sykehuset og kommunen.

- Dette var et relasjonsbyggende og godt møte med tanke på videre samarbeid, avsluttet han.