Plasten i resten

Fra 1. januar 2019 skal du kaste plasten i restavfallet.

Alt du trenger å gjøre er å legge plasten i restavfallet, så vil IVARs nye sorteringsanlegg på Forus ettersortere avfallet for deg, før det blir vasket og resirkulert.

Du kan til og med kaste metallemballasje, dersom du har plass i restavfallsdunken.

Mat, papir, drikkekartong, kartong, papp, glass, EE-avfall og farlig avfall skal fremdeles sorteres som før, men med plast og metallemballasje i resten blir det litt lettere for deg å sortere riktig.

Lurer du på noe?
    Kontakt servicetorget på tlf. 51 41 41 00, eller send e-post: servicetorget@randaberg.kommune.no
    Du kan også lese mer om ordningen på IVAR sin hjemmeside.

Hvorfor skal jeg kaste plasten i resten?
    De fleste av oss kaster 31 kg plast i året. Bare 7,7 kg av dette blir kildesortert gjennom innsamlingsordninger fra kommunen eller andre innsamlingspunkter. Når sorteringsanlegget er i full drift, forventes det at kildesorteringen øker til 17 kg per innbygger. Det er gode nyheter for miljøet!

Hvilken type plast kan jeg kaste i restavfallet?
    De aller fleste typer plast som får plass i dunken kan kastes. Du skal ikke putte plastavfallet ditt i en egen pose eller sekk, det aller beste er om du kaster den løst i restavfallet.