Velkommen til ny nettside

Randaberg kommune har fått ny nettside, som gir nye muligheter.

Nettsiden vi lanserer torsdag 21. juni er mobiltilpasset og har et oppdatert design. Det vil si at siden fungerer like godt på en mobilskjerm som på en laptop. I tillegg er den nye siden betydelige mindre i omfang enn før.

- Vi har blant annet gått fra rundt 5 000 sider i dag, til i underkant av 300 sider på den nye hjemmesiden, sier nettredaktør Ove Sveinung Tennfjord.

De nye sidene er i tillegg mer brukervennlige, har oppdatert og god søkefunksjon og tilfredsstiller krav til universell utforming, noe som var et savn ved de gamle sidene.

Tjenestene er kjernen
    Dette betyr at sidene er lettere å holde i orden, lettere å navigere i og lettere å finne fram i. Bilder er også for en stor del tatt bort, for ikke å ta for mye fokus bort fra kjernen, som er tjenestene.

- Tjenesten er det mest sentrale for innbyggerne våre. Det har derfor vært viktig for oss å få presentert tjenestene og skjema på en oversiktelig måte. De nye nettsiden er ment å være mer tilgjengelig for innbyggerne. Vi ønsker at innbyggerne enkelt skal finne frem til relevant informasjon og at de får mulighet til å løse enkle oppgaver selv på nett, sier nettredaktøren.

Først kartlegging
    Før arbeidet med den nye nettsiden startet, kartla nettredaksjonen hvilke sider som hadde flest besøk. Resultatet fra denne analysen gjenspeiler hvordan innholdet blir presentert på ny nettside. Hovedfokus er innbyggerne sine behov.

Sem & Stenersen Prokom har levert siden. De har god erfaring i å utvikle nettsider for kommuner.

De gode historiene
    Sosiale medier er også viktig for Randaberg kommune.

- De nye nettsiden er stedet for tjenester. Facebook og Instagram blir derfor vårt sted for de gode historiene, for bilder og for film - der vi kan dele landsbyens sjel og sjarm.

6 måneder
    Arbeidet med ny hjemmeside startet opp i januar i år. I dette arbeidet har nettredaktøren hatt med seg kollegaene Anne Lise Reianes, Berit Øverland, Kjersti Gilje Fossan og Sølvi Darre fra servicetorget.

- Vi har lagt ned et solid stykke arbeid for å få på plass nye sider. Sidene er bygd opp helt fra bunnen av. Det har derfor vært mange møter om språk, om design og om ulike brukere.

- Det gjenstår noe arbeid før vi er helt fornøyd, men vi jobber med saken, sier Tennfjord.

- Kom derfor med innspill!
    Siden nettsiden vår er helt ny, vil vi gjerne ha innspill fra deg som bruker den. Ser du noe som mangler eller bør endres? Vi tar imot alle tips for å bli ennå bedre. Bruk derfor knapperekken i bunnen av siden (Fant du det du lette etter?).