Miljødugnad i landsbyen

Barn og ungdommens kommunestyre (BUK) utfordrer både ansatte i Randaberg kommune og innbyggere i kommunen til å være med på felles miljødugnad i Den grønne landsbyen.

Dugnad: Torsdag 31. mai fra kl. 9 til kl. 10.30 plukker 1.500 elever søppel langs kystlinja og ellers i kommunen. De oppfordrer ansatte og innbyggere i kommunen til å bli med.

Innbyggere som ønsker å delta på miljødugnaden 31. mai, kan ta kontakt med Bente Monica Reilstad på e-post: bmr@randaberg.kommune.no.

Les mer: Her kan du lese mer om miljødagen (pdf/Bygdebladet)

Bente Monica Reilstad
    Bente Monica Reilstad, fagkoordinator barn og unge i Randaberg kommune.

- Vi har lyst til å ha en dag der vi fokuserer på miljøet, spesielt siden vi er Den grønne landsbyen, sier elevene i BUK.

Torsdag 31. mai plukker alle skoleelevene i Randaberg søppel.

- På miljødagen skal vi elevene forsøple mindre, bli bedre på å kildesortere og rydde opp søppel som ligger rundt på skolens eiendom. Randaberg har hav på alle kanter, derfor er det viktig at vi også rydder strendene, sier de.

Men de vil ha med seg voksne i bygda på denne miljødagen.

- Enten ved at alle blir mer miljøbevisste, for eksempel ved å la bilen stå denne dagen, å sykle eller å gå til og fra arbeid eller ved å bli med å rydde torsdag 31. mai.

- Flott initiativ
    Søppelryddedagen er et samarbeid mellom elevrepresentantene i BUK, Clean Shores og Randaberg kommune, som stiller med hansker, søppelposer og annet som trengs.

- Dette er et flott initiativ fra barn og unge, som tar ansvar for den grønne landsbyen vår, sier Bente Monica Reilstad, fagkoordinator barn og unge i Randaberg kommune.