Militærøvelse på Nord-Jæren

Fra 8. til 11. april gjennomfører Agder og Rogaland heimevernsdistrikt militærøvelse i vårt distrikt.

Øvelsen gjennomføres i kommunene Randaberg, Sola, Sandnes, Gjesdal og Strand.

Rundt 700 soldater deltar, noe som betyr at innbyggerne og besøkende til disse kommunene vil merke mye militær aktivitet langs veien de dagene øvelsen pågår.

HV-soldatene skal øve på å sikre samfunnsviktig infrastruktur i en tenkt krisesituasjon.

- Hensikten med øvelsen er å bedre beredskapen og redusere reaksjonstiden ved en skarp hendelse. Viktige og sårbare ressurser i samfunnet skal sikres. I dette arbeidet har HV, i samarbeid med politiet, en viktig rolle, sier oberst Bjørn Arild Siljebråten, sjef for HV-08.