Kunstprosjekter til Randaberg helsesenter

Tre veteraner og to debutanter innen kunstutsmykking er invitert til å konkurrere om oppdrag om kunstprosjekt til Randaberg helsesenter.

Og her er vinnerne!
    Randaberg helsesenter

Randaberg kommune bygger nytt helse- og omsorgssenter, Randaberg helsesenter, med plassering ved Vardheim i sentrum i kommunen. Helsesenteret skal huse fremtidens helse- og velferdstjenester, som sykehjem, tannhelsetjeneste, frisklivssentral og aktivitetssenter.

Bygningsmassen får preg av grendehus satt sammen i en klynge, med et åpent
    uterom, en atriumgård mellom husene. Sykehjemsdelen vi få plass til 34 brukere daglig og vil ha cirka 80 tilsatte. Etter planen får helsesenteret 34 behandlingsrom fordelt på to plan, med fire fellesrom/spiserom for beboere.

Stimulerende og aktivt miljø
    I utforming av lokalene blir det lagt vekt på å fremme et stimulerende og aktivt miljø for frivillige, og det å legge til rette for en god samhandling mellom ulike fagmiljøer står sentralt.

De arkitektoniske løsningene skal fremme kommunikasjon og samhandling. Det ligger også i planen at atriumgården med gjennomgangspassasjene skal brukes av andre innbyggere i kommunen. Og her vil kunsten bli møtt av mange mennesker i alle aldrer.

Kunstutvalg og jury
    Randaberg helsesenter skal utsmykkes med kunst som skal stå ferdig samtidig som bygget ferdigstilles, i januar 2019. Medlemmene i kunstutvalget og juryen er: Ann Kristin Schmidt Thomson (brukerrepresentant), Sixten Rahlff (arkitekt 3RW Arkitekter, Bergen), Kjell Nordbø (politisk oppnevnt) og Linnéa Blakéus Calder (KORO kunstkonsulent og prosjektleder).

Disse kunstnerne inviteres til lukket konkurranse:
    Kunstutvalget har utpekt følgende kunstnere til lukket konkurranse:

1. Ingrid Aarset, Bergen
    2. Erlend Leirdal, Trondheim
    3. Inger Johanne Rasmussen, Oslo
    4. Ingeborg Resell Elieson og Aleksander Jæger, begge Oslo

Kunst som gir identitet og atmosfære
    Kunstutvalget ser etter kunstprosjekter som kan bidra til et positivt stimulerende miljø, kunst som kan gi bygget identitet og atmosfære. Kunstprosjekt kan også gjerne fungere som diskusjonstema for beboere og besøkende. Temaer som spiller på stedets karakter, har gjenkjennelighet, stedstilhørighet. Hav og frodighet vil kunne knytte kunstprosjektet til Randaberg kommunes visjon: Sammen skaper vi den grønne landsbyen.

Innleveringsfrist for konkurransen er 15. mars 2018.

- Sterke deltakere
    - Kunstutvalget ser frem til å motta forslag til kunstprosjekter av sterke deltakere innen sine kunstfelt. Etter at juryen har fattet sin beslutning, etter påske, vil konkurranseforslagene bli utstilt i Randaberg folkebibliotek, opplyser Linnéa Blakéus Calder, KORO kunstkonsulent Randaberg helsesenter.

Juryen skal kåre én vinner, der ett av kunstprosjektene skal gjennomføres innenfor avsatt kunstbudsjett på 850.000 korner. Når bygget står ferdig våren 2019 vil kunstutvalget i tillegg kjøpe inn kunst for 100.000 kr til helsesenteret.

Randaberg kommune har bevilget 1,0 mill. kr til kunstprosjektet, og mottar i tillegg  200.000 kr i tilskudd fra KORO (Kunst i offentlig rom) til kunsten og 180.000 kr til kunstkonsulent.