Flere menn i helse

Smart rekruttering får flere menn i helse.

Kick off Menn i helse. Alle deltakerne. Foto: Kel Tighe
    Her er alle mennene samlet. Alle foto: KEL TIGHE.

Innen 2025 vil vi mangle inntil 35.000 fagarbeidere i helse- og omsorgsyrker, ifølge tall fra Statistisk sentralbyrå. NAV og Randaberg kommune deltar nå i et unikt prosjekt for å bøte på dette, ved å rekruttere arbeidskraft og flere menn til helse- og omsorgsyrker.

Menn i helse
    Prosjektet Menn i helse er, som navnet tilsier, for menn mellom 25-55 år og som mottar ytelser fra NAV. Deltakerne får tittelen helserekrutt, samtidig som de tilbys et komprimert utdanningsløp fram til fagbrev som helsefagarbeider.

Menn i helse er et samarbeid mellom kommunene, NAV, fylkeskommunen, Fylkesmannen, KS og Helsedirektoratet.

- Jeg er imponert
    Onsdag var det samling for 34 menn fra fem kommuner som deltar i prosjektet. Mennene ble ønsket velkommen av Randaberg-ordfører Kristine Enger.

- Jeg er imponert over dere alle. Det at dere står utvalgt her i dag, forteller mye om de gode kvalitetene dere har å tilføre helse- og omsorgstjenestene våre. Dere gjør et stort skifte i forhold til hva dere har jobbet med tidligere. Det betyr at dere også tar med dere mye annerledes og nyttig erfaring inn i helse- og omsorgstjenestene, sa ordføreren.

Enger mener at det er viktig at kommunene satser og rekrutterer menn til helse- og omsorgsyrker. Hun er glad for at Randaberg kommune er med.

Økt trivsel
    - Å få inn flere menn er viktig av mange grunner. Det vil uten tvil gi økt trivsel på arbeidsplassene og jeg tror det vil bli satt stor pris på av tjenestemottakerne våre, våre innbyggere. Jeg tror også det vil gi en større bredde i interesser og kompetanse blant de som jobber i helse- og omsorgstjenestene. Det vil være positivt i et arbeidsliv, der kontinuerlig endring og hurtige skifter både i arbeidsmetoder og teknologi vil bli en del av arbeidshverdagen, sa Kristine Enger.