Best på integrering

Nye tall fra Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi) viser at Randaberg var den kommunen i Rogaland som hadde størst andel av flyktninger som gikk ut av introduksjonsprogrammet til jobb eller utdanning i 2017.

- Disse tallene har vi vært klar over en stund. Det er likevel gledelig med anerkjennelse fra IMDi, når jobben som blir gjort av dyktige veiledere her i NAV Randaberg gir resultater, forteller NAV-sjef, Kel Tighe.

- Veilederne har tett oppfølging av deltakere og har et godt samarbeid med det lokale næringslivet. Det er grunnen til at over 70 prosent av deltakerne som avsluttet introduksjonsprogrammet i 2017 gikk til jobb eller utdanning, sier han.

Vil ha større handlingsrom og mindre detaljstyring
    Kunnskaps- og integreringsminister, Jan Tore Sanner, mener at kommuner må sørge for at alle flyktninger får bedre kompetanse, som også dekker arbeidslivets behov.

- Jeg er helt enig med Sanner, og har store forventninger til regjeringens integreringsstrategi som skal legges fram om kort tid. Jeg håper at regjeringen vil gi kommunene og NAV større handlingsrom og mindre detaljstyring. Det er blant annet et stort potensial som ligger i NAVs lønnstilskuddsordning, sier Kel Tighe.

- Vi har lang erfaring med samarbeid med lokale bedrifter. Jeg mener at vi kunne involvere flere arbeidsgivere i integreringsdugnaden dersom praksisen med lønnstilskudd og introduksjonsprogram var mer fleksible enn dagens ordning tillater, avslutter Tighe.