Solid resultat i Randaberg

Randaberg kommune med solid resultat i 2016.

Fra minus til pluss i skatteinntektene
    I 2016 fikk Randaberg kommune 22 millioner kroner mindre i skatteinntekter enn budsjettert.

- Men siden resten av kommune-Norge har hatt en stor vekst i skatteinntekten i fjor, har vi fått kompensert svikten i disse inntektene gjennom å betale tilsvarende mindre til skatteutjevningen. Netto skatteinntekter ble derfor omtrent i balanse i 2016, sier rådmann Magne Fjell.

- Helt fram til september i fjor såg det ut som om vi skulle få en svikt i netto skatteinntekter på 10 millioner kroner.

Netto driftsresultat i Randaberg kommune er på solide 30 millioner kroner i 2016, noe som tilsvarer 3,6 prosent av driftsinntektene.

-  Jeg er godt fornøyd med resultatet fra i fjor og at vi klarer å holde budsjettet, sier rådmann Magne Fjell.

Overskudd på fond
    Resultatet fra regnskapet er på 20,5 millioner kroner, som blir ført til disposisjonsfondet og blir en reserve kommunen har til dårligere tider.

- Sett i lys av at Randaberg er blant kommunene med høyeste arbeidsledighet i Rogaland, er det godt å ha et solid overskudd i bakhånd. Jeg er fremdeles usikker på skatteinntektene framover, i tillegg til at vi har mange og store investeringer foran oss, sier Magne Fjell.

- Vi har flinke folk
    Randaberg kommune har som mål at netto driftsresultat skal være mellom 1 og 4 prosent av driftsinntektene. Det nasjonale måltallet er at kommuner over tid bør ha et netto drifstresultat på 1,75 prosent av driftsinntektene. I 2015 var resultatet i Randaberg 3,5 prosent, mens det i 2014 var negativt med -0,3 prosent.

- Det gode resultatet kommer av nøktern drift og god økonomistyring i tjenesteområdene. Det er flinke folk som har gitt oss disse resultatene, sammen med mindre utgifter til lønnsoppgjøret i 2016 og til pensjonsutgiftene, sier rådmannen.

- I tillegg fikk vi ikke den svikten i netto skatteinntekter som vi forventet underveis i 2016.