Satsingsområder i ny kommuneplan

Trivsel, god psykisk helse, et levende nærmiljø og smart bruk av teknologiske løsninger er noe av det Randaberg kommune skal satse på fram mot 2030.

Hva skjer videre?
    De tre satsingsområdene som er valgt ut nå, blir senere sendt ut på formell høring sammen med resten av kommuneplanen, trolig høsten/vinteren 2017.

Ny kommuneplan er under arbeid i Randaberg kommune, og den skal handle om hvordan Randaberg skal utvikle seg fram mot 2030.

Både innbyggerne og politikerne er tidligere blitt spurt om å gi råd og innspill til ulike satsingsområder i planen.

I kommuneplanutvalget sitt møte i april valgte politikerne ut tre satsingsområder som skal være førende for det videre arbeidet med kommuneplanen sin samfunnsdel.

Satsingsområdene er:
    1. Fremme trivsel og god psykisk helse for alle.
    2. Fremme levende nærmiljø.
    3. Fremme smarte og nyttige løsninger.

Bedre folkehelse er målet
    - Alle disse tre forslagene støtter opp om målet om bedre folkehelse. De er plukket ut på bakgrunn av innspillene som kom inn til høringen, og vurderinger om hva som er viktigst for å oppnå bedre folkehelse i tiden mot 2030, sier rådmann Magne Fjell.

Rådmannen mener at trivsel og god psykisk helse for alle, samt et tolerant og inkluderende samfunn, er grunnleggende for å påvirke folkehelsen i positiv retning.

- Satsingsområdene sier noe om hva som skal være i hovedfokus, og de skal si noe om hva kommunen vil gi spesiell prioritering for å møte kommende utfordringer. Satsingsområdene bør være spissede, for å imøtegå kritikken mange kommuner får om at kommuneplaner skal satse på alt, avslutter rådmann Magne Fjell.