Politisk enighet om budsjettet

Alle syv partiene i Randaberg stiller seg bak neste års budsjett og for hvordan kommunen skal styres de neste fire årene.

Bildet over: De syv politiske partiene i Randaberg er enige om neste år budsjett. F.v., Kirsten Clausen (H), Bjørn Kahrs (H), Jarle Bø (Sp), Ellinor Larsen (KrF), Gunhild Vårvik Tangeland (KrF), Robert Raustein (Frp), Gunnar Hiim (Ap), Kristine Enger (ordfører, Ap), Alexander Rügert-Raustein (MDG) og Thor Geir Harestad (V).
    Les mer - presentasjon og forslag:

- Forhandlingene om årets budsjett har vært spennende, delvis krevende, men positive og har foregått i et godt klima. Alle partiene har vist vilje til å få dette til, sa varordfører Gunhild Våvik Tangeland, som presenterte budsjettforslaget på vegne av Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Venstre, Miljøpartiet De Grønne, Høyre, Venstre og Fremskrittspartiet.

Stø kurs i krevende tider! er tittelen på forslaget til neste års budsjett.

Krevende budsjett
    - Vi har valgt å være forsiktig i vårt forslag. Det neste året er ikke året for alle gode ønsker, og tittelen på vårt budsjett forteller noe om utfordringene våre, sa Vårvik Tangeland.

- Vårt mål er på sikt å sikre et forsvarlig nivå på driften, og i tillegg fullføre vedtatte byggeprosjekt, noe jeg er fornøyd med at vi gjør. Vi gleder oss derfor til at nytt helsesenter og skole skal bli ferdig.

- Best mulig bruk av midlene
    - Effektivisering og digitalisering betyr mye for oss, selv om forslaget kan oppfattes både negativt og positivt. Vi mener det ligger optimisme i å kunne gjøre ting på en annerledes og bedre måte. Best mulig bruk av midlene er vårt mål, selv om kommunen allerede gjør en god jobb med de midlene en rår over, sa Gunhild Vårvik Tangeland.

- Første gang alle partiene er samlet
    - Tusen takk for det gode arbeidet som er gjort. Det er første gang alle partiene er samlet om budsjettarbeidet i denne kommunestyreperioden. Syv partier sammen er krevende, men desto mer givende når vi lykkes. Det sier også noe om kvaliteten på budsjettet. Jeg er sikker på at dette forslaget er en god løsning for Randaberg kommune, sa ordfører Kristine Enger i formannskapet.

PS: Kommunestyret gjør endelig vedtak i budsjettet torsdag 14. desember kl. 13.