Kakefest for Maritimt vitensenter

Skretting Norge har gitt tre millioner kroner til Maritimt vitensenter. Dette ble feiret med kake på Tungenes fyr fredag.

Kommunikasjonssjef Leif Erik Skjæveland i Skretting Norge
    Kommunikasjonssjef Leif Kjetil Skjæveland i Skretting Norge mener at det er på høy tid at planene om et vitensenter i Tungevågen blir realisert.
    Daglig leder Eivind Helland i BluePlanet
    Daglig leder Eivind Helland i BluePlanet sammen med Trine Danielsen (delvis skjult til venstre) og Unn Iren Skretting Thorsen, museumspedagog i Jærmuseet.

- I vår region har vi ganske mye kunnskap om det som skjer på land og det som skjer utenfor kysten vår. Kunnskapen om selve kysten vår, om kyststripa, der mangler det noe. Dette ønsker vi i Skretting Norge å gjøre noe med, og derfor har vi gitt tre millioner kroner til Maritimt vitensenter i Tungevågen, sa Leif Kjetil Skjæveland under seremonien fredag på Tungenes fyr.

Knakende god idè
    Skretting Norge mener det er manglende kunnskap om havbruk, og synest derfor at ideen om et maritimt vitensenter er knakende god.

- Når vi Skretting hørte om Maritimt vitensenter første gang, så tente vi voldsomt på ideen. Dette ville vi være med på, sa Leif Kjetil Skjæveland.

- Èn ting er å lære mer om havbruk, i denne bransjen handler det også mye om leverandørindustrien og om transportnæringen. Egentlig henger alt sammen med alt, sa han.

Se flere bilder fra kakefesten på Flickr
    Kakefest for Maritimt vitensenter

Skretting Norge er rause
    - Skretting har vært rause og bidratt til at vi kan begynne å realisere ideen om et vitensenter i Tungevågen, sa avdelingsleder Eirik Gurandsrud fra Jærmuseet og Tungenes fyr under kakeseremonien.

- Vi har jo levd av dette havet i alle år - derfor håper jeg at andre også blir med for å realisere planene om et senter her ute. Nå har visjonen vart lenge nok, det er på tide at vi går fra strategi til plan, avsluttet Leif Kjetil Skjæveland, før kakefisken ble sløyet og servert ute på fyret.