Historisk byvekstavtale signert

I mai ble kommunene på Nord-Jæren, fylkeskommunen og staten enige om en byvekstavtale. Torsdag ble avtalen formelt signert og overlevert til regjeringen.

Les mer om byvekstavtalen her: http://www.bypakken.no/?id=97562

Fylkesordfører og ordførerne i Stavanger, Sandnes, Sola og Randaberg stilte alle for å underskrive avtalen med staten, som ble representert av statssekretær Jens Frølich Holte i Samferdselsdepartementet og Tore Leite i Kommunal- og moderniseringsdepartementet.

Byvekstavtalen på Nord-Jæren er historisk fordi det ikke bare er tidenes første byvekstavtale på Nord-Jæren, det er også den første i landet.

– Vi har hatt en interessant og krevende prosess, og har fått mye kunnskap om det som skal skje framover. Kommunestyret i Randaberg gav sin tilslutning til avtalen med høye forventninger til å få noe igjen lokalt, sa Randaberg-ordfører Kristine Enger.

Styrker kollektiv og by
    Byvekstavtalen skal være med på å finansiere viktige prosjekter i Bypakke Nord-Jæren, der blant annet Bussveien får halvparten av kostnadene dekket av staten. Pengene og avtalen skal også bidra til å styrke byutvikling, kollektivtrafikken, prosjekter for de som sykler og går, viktige veiprosjekter og god framkommelighet for næringstransporten.

Gjennom byvekstavtalen forplikter regionen seg til at framtidig utvikling av boliger og arbeidsplasser skal skje på en måte som styrker kollektivtilbudet og reduserer behovet for transport.