Flere NAV-brukere over på nett

NAV er i endring. Målet er å få flere brukere over på nett, for å frigjøre tid for dem som virkelig trenger hjelp.

- Vi skal gjøre det bankene gjorde for mange år siden. Det er nesten ingen som betaler regningene sine over skranken i banken lenger. De aller fleste kommuniserer via nett. Noe også majoriteten av NAV-brukerne ønsker å gjøre, sier NAV-leder Kel Tighe om nyordningen.

- Ved å få flere over på nett, vil NAV-ansatte frigjøre tid til å bruke på dem som virkelig trenger det.

Prioriterte grupper
    NAV-kontoret i Randaberg får stadig mer å gjøre, blant annet med flyktningene og ungdommene.

- Det er bekymringsfullt at så mange faller utenfor arbeidslivet, sier Tighe.

- Vi skal bli mer mobile. Jeg kan da ta med meg min bærbare pc og møte brukeren på arbeidsplassen, eller på andre arenaer der brukerne er.

Kompliserte saker
    Mye av det sakene NAV skal kunne svare på er kompliserte, for eksempel om pensjon eller hvordan en uføretrygd vil påvirke økonomien.

- Vi skal veilede folk over til riktig arena for å få riktige svar på sine spørsmål, sier Tighe.

Framtidas behov
    For noen år siden var kontoret på kommunehuset i Randaberg sentrum åpent fra ni til tre, fem dager i uka. Nå er det åpent fire timer, fire dager i uka.

- Vi tenker nå over hva som er behovet framover. Nettsiden, nav.no, og NAV sitt kontaktsenter kan gi svar på 90 prosent av henvendelsene som kommer til oss i dag. Slik jeg ser det er det aller viktigste for oss å frigjøre tid til veiledning for dem som virkelig trenger det, avslutter Kel Tighe.