Fagdag for 350 ansatte

Mandag 2. januar ble fagdag nummer to i prosjektet «Være sammen» arrangert på Forsamlingshuset. «Være sammen» er et tverrfaglig prosjekt for å heve kompetansen blant ansatte som arbeider med barn og unge i aldersgruppen 0-10 år.

Pål Roland
    Pål Roland fra Stavanger læringssenter, UiS.

Prosjektet angår cirka 350 ansatte og 1.200 barn i kommunen, og det er tjenesteområdene Skole, Helse og oppvekst, Kultur og NAV som deltar.

Foreleser Pål Roland fra Stavanger læringssenter hadde ansvar for innholdet under fagdagen, og han snakket om hvordan du skal være en varm og grensesettende voksen i møte med utfordrende barn.

Varme og grensesettende voksne
    Prosjektet handler om at barn skal møte varme og grensesettende voksne på alle arenaer, i hjemmet, i skolen, i barnehagen og på fritiden.

- Nå er 350 ansatte i gang med å lære hvordan en skal være varme og grensesettende voksne, og utover våren vil vi arrangere foreldrekurs i barnehage og skole for at foreldrene også skal lære mer om dette, sier Bente Monica Reilstad fra Helse og oppvekst.

Pionerprosjekt
    Prosjektet er - både når det gjelder innhold, størrelse og målgruppe - et pionerprosjekt i landssammenheng, og er i tråd med kommunens satsing på tverrfaglig arbeid.

- Prosjektet samarbeider med Læringsmiljøsenteret på UiS, som sikrer oss forankring både i forskning og i et solid fagmiljø. Læringsmiljøsenteret har det faglige ansvar og bidrar i prosjektet med foredragsholdere, avslutter Bente Monica Reilstad.