Europeisk mobilitetsuke i Randaberg

Randaberg kommune deltar for første gang i Europeisk mobiltetsuke - fra 16. til 22. september.

Den Europeiske mobilitetsuken gjennomføres hvert år fra 16. til 22. september. I denne uken oppfordres kommuner rundt om i Europa til å innføre og fremme miljøvennlige transportmidler, og til å invitere folk til å prøve ut ulike alternativer til bilkjøring. Årets tema er Miljøvennlig, smart og felles transport. Du kan lese mer om mobiltetsuken her.

I fjor var 34 norske og mer enn 2 400 europeiske kommuner med og markerte Europeisk mobilitetsuke.

- I år har Randaberg kommune også meldt seg på. Vi legger opp til ulike aktiviteter i løpet av uken, blant annet en egen Instagram-konkurranse om mobilitet i Randaberg, sier Kristin Sinnes, avdelingsleder i Teknisk drift, som er med i gruppen som gjennomfører mobilitetsuken i Randaberg kommune.

Logo InstagramEgen Instagram-konkurranse:
    Konkurranseperioden er fra 8. til 27. september kl. 12.00 2017. For å delta i konkurransen må du ta et bilde av deg selv når du sykler, går eller tar bussen i Randaberg! Legg det ut på Instagram med emnetaggen #mobilitetsukenirandaberg. Vinnerne vil bli annonsert på Høstmarken 30. september. Du kan se egne konkurranseregler her. Premiene i konkurransen er flotte: Førstepremien er en el-sykkel, andrepremien er et GoPro-kamera og tredjepremien er et gavekort fra sportsbutikken i Randaberg sentrum. Knips i vei!

Til glede for innbyggerne
    Aktivitetene som sette igang i forbindelse med mobiltetsuken, skal være til glede for de som tar buss, går eller sykler til jobb. - Vi ønsker å bruke mobilitetsuken til å løfte fram det kollektivtilbudet som er i kommunen i dag, i tillegg til at vi ønsker å få flere til å sykle og gå, sier Heidi Høyland Tjelta, vei- og parkingeniør i teknisk drift.

Pengene for de ulike tiltakene under mobiltetsuken blir finansiert av bompenger via Rogaland fylkeskommune.

Samarbeid om ulike tiltak
    Randaberg kommune samarbeider med Stavanger, Sola og Sandnes kommune i årets mobilitetsuke. Sola, Sandnes og Stavanger skal gjennomføre PARK(ing)Days 16. september, i tillegg til en bilfri dag i Stavanger, søndag 17. september, med gratis buss i regionen.

Hilsen på gang- og sykkelstien

Sykkelbokser
    Randaberg kommune har fått tildelt fire grønne sykkelbokser som skal settes på plass under mobilitetsuken. De vil bli plassert i Jon Torbergssons vei, bak busskuret i sentrum, slik at innbyggerne og andre kan låse inn sykkelen og ta bussen videre. Les og se mer av boksene her.

Hilsener på asfalten
    Under mobilitetsuken vil det også bli sprayet hyggelige hilsener på asfalten, til de som er ute og beveger seg i Den grønne landsbyen.

Vi i den grønne landsbyen takker for at du tar bussen, sykler eller går!