Bli oljefri

Fossil oljefyring blir forbudt fra 2020 - vi vil hjelpe deg å med å bli oljefri!

Vinn fjerning av oljetanken
    I samarbeid med Oljefri Rogaland arrangerer vi nå en konkurranse der en heldig oljetankeier i kommunen får oljetanken sin fjernet – helt gratis. Vi trekker vinneren 15. desember, så vær rask med å melde deg på.

Premien leveres av Henriksen Oljetransport AS.

Hvis du har en oljetank nedgravd i hagen din, har du mest sannsynlig mottatt brev fra kommunen med invitasjon til et åpent informasjons-møte. Gjennom kampanjen Oljefri Rogaland har flere fått informasjon om overgangen fra fossil oljefyring til fornybar energi og forurensningsfaren fra den nedgravde oljetanken.

Oljefyringsforbud i 2020
    Regjeringen har vedtatt at fossil oljefyring blir forbudt i 2020. Det betyr at du i løpet av 2019 må finne en annen energikilde, hvis du bruker fossil olje eller parafin til oppvarming i dag. Forbudet vil gjelde for både boliger og bygg, men med enkelte unntak. Les mer på regjeringens nettside.

Mange fornybare alternativer
    Heldigvis finnes det mange fornybare oppvarmingsløsninger som er mer energismarte og mindre klimaskadelige enn fossil fyringsolje. En parafinkamin kan for eksempel erstattes av en luft-luft-varmepumpe, en rentbrennende vedovn eller en pelletskamin, eller aller helst i kombinasjon.

En oljekjel kan erstattes av en luft-vann-varmepumpe, en berg-, sjø- eller jordvarmepumpe, eller en biokjel. Gjerne i kombinasjon med solfangere. Det er også mulig å bruke biofyringsolje eller ren elektrisk oppvarming.

• oljefri.no kan du lese mer om alternativene til fossil oljefyring.

Få støtte
    Enova gir økonomisk støtte hvis du erstatter fossil oljefyring med et fornybart alternativ og samtidig sanerer oljetanken. De gir også økonomisk tilskudd til fornybare, vannbårne oppvarmingsløsninger, til energirådgivning og til helthetlig energioppgradering av boligen din.

Må oljetanken fjernes?
    Har du allerede kuttet ut oljefyringen, men har fortsatt en oljetank liggende som ikke lenger er i bruk? Da er det på tide at den blir fjernet. Det viktigste er at oljetanken tømmes og renses. Det hjelper ikke om du har brent tanken tom, det kan ligge mange liter olje i en slik "tom" tank. Derfor bør oljetanker som ikke lenger brukes, tømmes og renses av et firma som både har sertifisert utstyr og mannskap.

Hvem kan gjøre jobben?
    For å gjøre det tryggere og enklere for deg å komme i gang, har oljefriprosjektet godkjent flere energispesialister i regionen som tilbyr oppvarmingsløsninger basert på fornybar energi, samt rens og fjerning av oljetank. Fyll ut skjemaet på oljefri.no for å motta tilbud fra disse lokale spesialistene.