- Vi stenger ikke

I media har det stått en del om at NAV stenger kontorer for å tvinge brukere over på nett. NAV-leder, Kel Tighe, mener dette både er upresist og feil.

- NAV stenger ingen kontorer. Vi endrer åpningstidene for uforutsette besøk. De ansatte på NAV-kontorene jobber like mye som før, men bruker nå mer tid til avtalte og forberedte møter, med folk som trenger personlig service. De som ikke trenger dette, henvises til andre kanaler, sier Kel Tighe.

- Vi må prioritere
    I enkelte media har det stått at titusener av uføre, syke og fattige ikke får den hjelpen de trenger.

- Dette er rett og slett feil, sier Tighe. - Vi vet at vi må prioritere mer tid til de som trenger oss mest. Det kan være eldre som trenger hjelp til selvbetjening. Det kan være unge som ikke har fullført skolen, og som heller ikke har jobberfaring. Og det kan være flyktninger som ikke kan norsk, og som står langt unna det å bli økonomisk selvforsørget. Da skulle det bare mangler at vi ikke forsøker å løse og flytte en del andre saker over på nett og over på telefon.

- Mer tid til de som trenger oss mest
    NAV fortsetter arbeidet med å digitalisere tjenestene sine.

- Ikke alene fordi det er fornyende, men fordi det gir mer tid til dem som trenger oss mest, avslutter Kel Tighe.