Videre i UKM

Lørdag deltok 47 unge under årets UKM lokalmønstring i Rennesøy kulturhus.

UKM (Ung Kultur Møtes) er et nettverk av små lokale festivaler hvor ungdom kan delta med alle slags kulturuttrykk. Etter lokalmønstringen, sender hver kommune ungdommer videre til en fylkesmønstring. Deretter sender fylkene deltakere til en nasjonal UKM-festival. UKM er en av landets største offentlige satsinger på ungdomskultur, og har pågått siden 1985.

- Vi er strålende fornøyde med både ungdommene og deres kulturbidrag, sier Truls Clausen Waage, UKM-koordinator i Randaberg kommune.

- Leverte virkelig
    - Ungdommene leverte virkelig på scenen, og lagde et bra show. Kunstutstillingen hadde også et høyt nivå, og vi er glad for alle bidragene vi fikk, sier han.

UKM 2016 Eline og Aron
    Eline og Aron.
    UKM 2016 Kristoffer
    Kristoffer
     UKM 2016 Hedda
     Hedda
    UKM 2016 Rebekka
    Rebekka

Lokalmønstringen i kulturhuset på Rennesøy ble arrangert i samarbeid mellom nabokommunene Kvitsøy, Rennesøy og Randaberg.

Videre til fylkesfinalen
    Etter lang, lang tid bestemte fagjuryen seg for at disse skulle gå videre til fylkesmønstringen:

Fra Randaberg:
    Scene -
    Rebekka Bø, Eline Hundstad Haugen og Aron Hundstad Haugen, og Golden Finger Production.

Kunst -
    Hedda Revang med
    "The gallery" og
    Kristoffer Øigjord med "Raskere enn sin egen skygge"

Rennesøy:
    Scene -
    Anna Karina Eiane og Unspeakable Crew Kunst -
    Tanya Thiranee Aas,
    Alexander Nes og
    Alexandra Hodneland med fotoserie.

Kvitsøy:
    Scene - Theodora Elise Høie

Fredrik Brimsø var konferansier under lokalmønstringen lørdag.

Fylkesmønstringen arrangeres fra fredag 15. april til søndag 17. april i Vågen videregående skole på Sandnes.