Utviklingsmidler skal gi bedre intro-ordning

Randaberg kommune har fått 450 000 kroner i kommunale utviklingsmidler fra Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi). Pengene skal gi større bredde i integreringen av flyktninger.

Randaberg kommune jobber allerede godt sammen med sine flyktninger. Over 60 prosent av deltakerne som avsluttet introduksjonsprogrammet, går til jobb eller ordinær utdanning. Et resultatet som er langt bedre enn landsgjennomsnittet, og bedre enn andre kommuner i Rogaland, som er i det samme arbeidsmarkedet som Randaberg.

- Resultatene kommer på grunn av en sterk arbeidsretting av vårt introduksjonsprogram, samtidig med at ansvar for bosetting av flyktninger og introduksjonsprogrammet er lagt til NAV Randaberg, sier NAV-leder Kel Tighe.

450 000 kroner i prosjektstøtte
    - Likevel, det er mulig å stadig forbedre introduksjonsprogrammet og deltakerantallet, sier Tighe.

Randaberg kommune startet derfor høsten 2015 et samarbeid med Smi human om et litt annerledes introduksjonsprogram. Nå får kommunen 450 000 kroner fra IMDi for å utvikle dette samarbeidet videre.

- Vi er veldig glad for at vår søknad om prosjektmidler er innvilget. Det gir oss mulighet til å videreutvikle prosjektet som vi startet opp sammen med Smi språk og kultur i fjor høst, sier Kel Tighe.

Fra klasserom til individuell oppfølging
    Fram til høsten 2015 var introdukjsonsprogrammet i Randaberg basert kun på kjøp av plasser hos Johannes læringssenter i Stavanger, kombinerte med oppfølging fra medarbeidere i Randaberg kommune.

- Utfordringen med en slik modell, er at det passer for de fleste, men ikke for alle, sier Kel Tighe. - Klasseromsundervisning er effektiv for flertallet, men det er ikke effektiv tidsbruks for svake eller sterke deltakere. Vi mener at disse vil profittere på et mer individuell tilpasset program og tettere og mer tilpasset oppfølging på arbeidsplassen.

Nyutviklet språk-app
    Som hjelp for flyktninger, har Smi utviklet språk-appen «Kommunisèr», en app som gjør det mulig å ha løpende kontakt med lærere fra Smi human, og få tilbakemeldinger og tilrettelagte oppgaver. Appen har både en lytte- og talefunksjon. Les mer om appen her.

- Min erfaring er at de vanlige introduksjonsprogrammene treffer mange, men ikke alle. De treffer de midt på, men noen flyktninger er høyt utdannet og tar ny kunnskap lett, andre kan ha helt andre forutsetninger, som gjør det vanskeligere å lære norsk, forklarer Farid Ghiami, daglig leder i Smi språk og kultur.

- Vi må ha større bredde i integreringen, ikke minst med tanke på den flyktningstrømmen vi nå ser, og aller helst bør språkundervisningen knyttes direkte mot jobbpraksis, sier han.

Jobb skaper verdier
    - Å få flyktninger i jobb så raskt som mulig er viktig av flere grunner. I jobb skaper de verdier og på arbeidsplassene integreres flyktninger i det norske samfunnet, avslutter Kel Tighe, som gleder seg til å fortsette samarbeidet med Smi språk og kultur.