Utsetter klagesak

Rådmannen har utsatt behandlingen av klagesaken fra HABI om bruksendring av Viste Strandhotell.

Klagesaken
    HABI/Viste Strandhotell har søkt om bruksendring for hotellet for å drive ordinært asylmottak. Kommunestyret i Randaberg gjorde 11. februar dette vedtaket:

"Søknaden om bruksendringen innvilges ikke, da det ikke foreligger en klar overvekt av fordeler ved å innvilge dispensasjonssøknaden, jf. §19-2 andre ledd. I tillegg medfører bruksendringen fra hotell til asylmottak en vesentlig tilsidesettelse av reguleringsplanens formål som er hotelldrift med tilhørende serviceaktiviteter".

Årsaken til utsettelsen er, ifølge rådmann Magne Fjell, å sikre at politikerne får et bedre beslutningsgrunnlag når de skal vurdere klagen.

- Det er relevant for behandlingen av klagen at politikerne får en samlet vurdering av og oversikt på Randaberg kommune sitt mottak av flyktninger og asylsøkere, sier Magne Fjell.

Klagen fra HABI kan derfor tidligst bli behandlet i hovedutvalg for nærmiljø og kultur (HNK) den 26. april og i kommunestyret den 12. mai.

Driftsavtale på Randabergfjellet
    I forbindelse med budsjettbehandlingen i desember 2015, vedtok kommunestyret at framtidig bruk av bygningene på Randabergfjellet skal utredes og at asylmottak kan være aktuell bruk i en overgangsperiode.

- Randabergfjellet, som alternativt sted for et asylmottak i kommunen, ble også foreslått under behandling av bruksendring for Viste Strandhotell. Jeg har hatt møter og befaringer på fjellet med Hero, Abri og Nour Safe og innen 18. mars i år er de invitert til å komme med forslag til samarbeidsavtale. Det kan derfor etter dette være aktuelt å inngå avtale med èn av disse driftsoperatørene om bruk av Randabergfjellet som asylmottak, sier rådmannen.

Økt antall flyktninger
    - Kommunestyret tar i sitt neste møte, 31. mars, også stilling til om vi skal få en ytterligere økning av personer som skal bosettes i kommunen, inklusiv enslige mindreårige flyktninger. Og i tillegg har UDI annonsert ny anbudsrunde med frist 4. april i år, sier Magne Fjell.

- En samlet oversikt på Randaberg kommune sitt mottak av flyktninger og asylsøkere er derfor viktig for behandling av klagen fra HABI, avslutter han.