Stabile kulturvaner

Kulturundersøkelsen blant innbyggerne i Randaberg, Sola, Sandnes og Stavanger viser at befolkningens kulturvaner og interesser i de fire kommunene har vært meget stabile over de 10 årene, siden den første undersøkelsen ble gjennomført.

Kulturundersøkelsen 2015

Undersøkelsen viser at innbyggernes tilfredshet med tilbudene er høy. Størst tilfredshet er det med friluftsliv, restaurant/kafeer, bibliotek og kino.

Randaberg kommune ligger helt på topp når det gjelder tilfredshet med bibliotek- og friluftstilbudet, og har den største andelen av brukere av sosiale medier, for eksempel Facebook, til å orientere seg om kulturtilbudet.

- Viktig å prioritere kultur
    60 prosent av Randabergs innbyggere mener at det er viktig å prioritere kultur. Innbyggerne i landsbyen går mer i kirken og er langt mer aktive i kristne/religiøse organisasjoner enn sine naboer i de tre andre kommunene.

- Det voksnes deltakelse i idretts- og musikkorganisasjoner er imidlertid noe lavere i Randaberg, om vi skal tro på tallene fra undersøkelsen, men samtidig tyder resultatene på at landsbybarna er mer aktive enn i nabokommunene, sier Anders Jaarvik, kultursjef i Randaberg kommune.

Første kulturundersøkselse i 2006
    Kulturundersøkelsen er gjennomført av TNS Gallup på oppdrag fra Interkommunalt kulturråd for Nord-Jæren. Den repeterer tilsvarende undersøkelser gjennomført i 2006, 2009 og 2012.