Spørsmål om kommunereformen

I kommunestyret sitt møte torsdag kveld, stilte Jarle Bø fra Senterpartiet spørsmål om kommunereformen til ordføreren.

Spørsmålene fra Jarle Bø, Senterpartiet:

1) Vil ordføreren tilrettelegge for folkeavstemning i Randaberg kommune, og a) hvilke alternativer mener ordføreren at en folkeavstemning og eller innbyggerundersøkelsen bør inneholde?

2. Vil ordføreren - basert på at Rennesøy og Finnøy også utreder endring av kommunestrukturen sammen med Stavanger - ta initiativ til at Randaberg også er med i disse samtalene?

Svaret fra ordfører Kristine Enger, Arbeiderpartiet:
    1. Kommunestyret vedtok i sist møte at vi i Randaberg skal ha en innbyggerundersøkelse. Dette forholder ordfører seg til. I en innbyggerundersøkelse blir et representativt utvalg når det gjelder kjønn, alder osv. på ca. 1000 personer i Randaberg spurt om hva de mener.

Den største fordelen med en slik innbyggerundersøkelse er at vi får vite med stor sikkerhet hva alle innbyggere i Randaberg mener. Jeg mener vi også bør ta med 16- og 17-åringene i en slik undersøkelse. Ved en folkeavstemning vil vi trolig bare få kunnskap om hva en mindre andel av innbyggerne mener. I en sak som denne vil andelen av innbyggerne som deltar i en folkeavstemning kunne bli så lav som 30 prosent.

Folkeavstemninger egner seg best til folkehøring dersom de kan gjennomføres samtidig med et ordinært valg, slik at deltakelsen i alle fall kommer over 50 prosent.

a) En annen fordel med en innbyggerundersøkelse, er at vi kan stille flere spørsmål - ikke bare ett slik som ved en folkeavstemning. Vi jobber nå for å få en intensjonsavtale med kommunene Finnøy, Rennesøy og Kvitsøy. Hovedspørsmålet må derfor være om man mener Randaberg skal slå seg sammen med disse kommunene eller fortsette som egen kommune. Men jeg mener vi også bør benytte anledningen til å stille spørsmål om andre aktuelle alternativer.

Dersom vi venter med å gjennomføre innbyggerundersøkelsen til kommunene rundt oss har holdt sine folkeavstemninger, vil folk i Randaberg også kunne ta den informasjonen med i betraktningen når de gir sine svar.

2) Ordføreren vil ikke ta initiativ til at Randaberg skal være med på samtaler med Stavanger sammen med Rennesøy og Finnøy. Jeg forholder meg lojalt til det som kommunestyret har vedtatt, og går ikke utover dette.