Snart skal innbyggerne spørres

Om knapt to uker blir 1000 innbyggere i Randaberg kommune spurt om hva de mener om kommunesammenslåing.

Argumenter som ofte trekkes fram til fordel for / innvendinger mot etablering av en ny Utstein kommune.

Fordel for:
    1) Sterkere og mindre sårbare fagmiljø.
    2) Blir et "fyrtårn" i fht. kystkultur, kulturminne, frivillighet, landbruk, maritime næringer og tunnelsikkerhet / beredskap.
    3) Gir mer samordnet areal- og samfunnsplanlegging.
    4) Vil fortsatt være mellomstor, landlig og relativt oversiktlig kommune.
    5) Økt mangfold vil gi større samlet styrke og nye og spennende utviklingsmuligheter.

Innvendinger mot:
    1) Blir fortsatt for liten til å kunne håndtere krevende oppgaver med behov for høyt spesialisert kompetanse.
    2) Vil i liten grad bidra til å løse de store regionale samfunnsutviklingsutfordringene på Nord-Jæren.
    3) Færre folkevalgte betyr svekket lokaldemokrati og fare for økt avstand mellom innbyggere og politikere.
    4) Store forskjeller vil skape interne spenninger og prioriteringskonflikter innad i kommunen.
    5) Offentlige kommunikasjonssystem i og mellom de fire kommunene er ikke egnet til å binde den nye kommunen sammen.
    (Kilde: Vedlegg til intensjonsavtalen)

I Randaberg skal det gjennomføres innbyggerundersøkelse blant et utplukk av innbyggerne i kommunen. Analysebyrået Opinion gjennomfører undersøkelsen, som starter 1. juni.

- I alt blir 1000 innbyggere, i alderen fra 16 år og oppover, plukket ut til å svare på spørsmålene i undersøkelsen, spørsmål som det ikke vil ta mer enn et par minutter å svare på via telefon, sier kommunikasjonssjef Tone M. Haugen i Randaberg kommune.

Alene, eller Utstein kommune?
    Spørsmålene til innbyggerne er hvilket alternativ de foretrekker, 1) om Randaberg skal fortsette som egen kommune, eller 2) om Randaberg skal slå seg sammen med Rennesøy, Finnøy og Kvitsøy, også kalt Utsteinalternativet.

I tillegg blir innbyggerne spurt om alder og kjønn.

Undersøkelsesperioden er i ukene 22 og 23, fra 1. til 10. juni. Politikerne i Randaberg får presentert svarene i undersøkelsen torsdag 22. juni, i det siste kommunestyremøtet før sommerferien.

Intensjonsavtale er utarbeidet
    Allerede i juni 2015 deltok Randaberg i Jærrådets felles utredningsarbeid for åtte kommuner i regionen. Dette samarbeidet strandet i september 2015, da flertallet av politikere i Randaberg ikke ønsket å ta initiativ til flere samtaler eller utredninger.

Randabergpolitikerne ble likevel, i februar i år, enige om å utarbeide en felles intensjonsavtale for etablering av en eventuell ny kommune, bestående av Randaberg, Rennesøy, Finnøy og Kvitsøy. Intensjonsavtalen skulle gi et "saklig og tilstrekkelig beslutningsgrunnlag for politisk retningsvalg, innbyggerhøring og endelige vedtak i de fire kommunestyrene".

Ordfører Kristine Enger signerer intensjonsavtalen
    Ordfører Kristine Enger signerer intensjonsavtalen. Finnøyordfører Henrik Halleland til venstre.

Avtalen ble signert av ordførerne i de fire kommunene fredag 22. april.

Innbyggerne skal høres
    Nå skal innbyggerne i de fire Utstein-kommunene få si sitt.

- I løpet av de to første ukene i juni blir innbyggerne i de fire kommunene spurt om Utsteinalternativet. I Randaberg skal det gjennomføres innbyggerundersøkelse, mens det i de tre andre kommunene blir gjennomført folkeavstemning, sier Tone M. Haugen.

Tidsplanen for høringsrunden er slik:

1.-10. juni - Folkehøring i Randaberg
    1. juni - Folkeavstemning i Rennesøy og Kvitsøy