Ordførerens 17. mai-tale

Her kan du lese talen ordfører Kristine Enger holdt under festarrangementet i Randaberg Arena 17. mai.

Kjære Randabergbu - kjære alle sammen - gratulerer med dagen!

I dag er det vår nasjonaldag, vi feirer Grunnloven, som for to år siden hadde 200-årsjubileum.

Vi er heldige som bor i Randaberg. Ikke bare i «Den grønne landsbyen», men mange vil si at vi sitter ytterst på den grønne greina. Vi bor på en fredelig plass på jorda, hvor de verdiene vi feirer i dag - demokrati og frihet – kanskje tas for mye for gitt.

"Ytringsfridom skal det vere"
    Grunnlovsteksten er nå modernisert, i både en bokmål- og en nynorskutgave. Paragraf 1 og paragraf 100 er lette å huske hva handler om. Den aller første setningen i paragraf 1 er: "Kongeriket Norge er et fritt, selvstendig, udelelig og uavhendelig rike."

Paragraf 100 starter enkelt og greit med: «Ytringsfrihet bør finne sted». Men jeg liker den nynorske versjonen best, for der står det: «Ytringsfridom skal det vere».

De to paragrafene slår fast grunnleggende verdier som vi her i dag deler, uavhengig av hva vi tror på og hva vi mener politisk.

- Friheten kan være skjør
    Når vi ser på situasjonen andre steder i verden blir vi minnet om at friheten og demokratiet er noe dyrebart som vi hele tiden må jobbe for og vedlikeholde. Friheten kan være skjør. Det skal ikke så mye til før vi ikke er frie lenger. Det vet den aller eldste generasjonen vår mye om.

Selv om vi befinner oss på den grønne grein, har vi nå i det siste opplevd litt mer utfordrende tider. Økonomiske nedgangstider i vår region fører til at mange er blitt arbeidsledige. De har det krevende. Men samtidig opplever de hvor trygt det er å bo i en velferdsstat som Norge.

1. mai var jeg i Houston i Texas. Her var 85 000 mennesker sagt opp fra jobbene sine bare den siste tiden. De gikk rett ut i arbeidsledighet, uten noe økonomisk sikkerhetsnett. Frykten var stor for hva som ville skje med de selv og familien.

Takk for at vi har gode velferdsordninger i Norge. De ordningene har ikke kommet av seg selv. Dagen i dag er verd å feire også for det. De er en viktig del av vår frihet.

Gjør allerede en flott innsats
    Vi har også den siste tiden fått mange nye innbyggere i Norge og Randaberg, som følge av at mennesker har flyktet fra konflikter hvor demokrati og frihet brutalt er blitt satt til side. Ennå flere vil snart komme hit til Randaberg. Våre egne problemer virker med ett ganske overkommelige, sammenlignet med det som befolkningen i Syria utsettes for.

For dere som er barn her i dag er jo det med krig og ufrihet noe dere kanskje bare har hørt om på skolen, eller fra oldeforeldre eller andre dere kjenner som har opplevd krig. Denne dagen er en god anledning til å tenke litt over hva vi selv ville ha gjort om vi kom i en tilsvarende situasjon. Da ser vi lettere hva vi kan bidra med overfor de som er på flukt, som opplever krig og konflikt, eller som på annen måte lever i ufrihet.

Innbyggerne i Randaberg gjør allerede en flott innsats for å inkludere våre nye innbyggere på en god måte, i nabolag, i frivillige organisasjoner, i arbeidslivet og på andre viktige arenaer. Vi har laget til gode møteplasser, og hver og en av oss kan melde oss til tjeneste som landsbyfaddere for de nye innbyggerne som kommer.

Vår evne til å vise gjestfrihet og raushet vil bli ytterligere utfordret framover, jeg appellerer derfor til alle om å gjøre en ekstra innsats - slik at de nye innbyggerne i Randaberg får oppleve de samme kvalitetene som gjør at vi som allerede bor her trives så godt.

Takk til 17. mai-komiteen
    Jeg vil benytte anledningen til å takke 17. mai-komiteen, med leder Svein Sørnes i spissen, for solid gjennomføring av dette arrangementet. Takk også til korps, speidere og alle frivillige lag og foreninger som bidrar til den gode 17. mai-stemningen som vi setter så stor pris på. Tusen takk!

Et sterkt dikt å lese på en dag som denne er diktet som Nordal Grieg laget og som han selv leste over radioen fra Nord-Norge den 17. mai 1940 da Norge, i alle fall her sør, var blitt okkupert av Tyskland. Jeg vil lese de tre første versene. Diktet heter: "I dag står flaggstangen naken".

I dag står flaggstangen naken

blant Eidsvolls grønnende trær.
    Men nettopp i denne timen
    vet vi hva frihet er.

Der stiger en sang over landet,
    seirende i sitt språk,
    skjønt hvisket med lukkede leber
    under de fremmedes åk.

Der fødtes i oss en visshet,
    frihet og liv er ett,
    så enkelt, så uundværlig
    som menneskets åndedrett.

Takk for oppmerksomheten.

Da ønsker jeg dere alle en flott 17. mai-feiring videre.