Ordfører på verdens største oljemesse

Ordfører Kristine Enger var den første uka i mai i Houston, Texas, for å delta på OTC 2016, verdens største offshore teknologikonferanse. Konferansen tiltrekker seg hvert år rundt 70 000 gjester fra 120 ulike land.

Den norske delegasjonen til OTC 2016 var på totalt 190 personer, blant disse mer enn 10 ordførere og fylkesordførere. Dette var første gang Enger deltok på OTC (Offshore Technology Conference).

- Jeg var veldig spent på hva som skulle skje og hva som ville bli min rolle i en slik sammenheng. Jeg lærte fort at det viktigste var å utvide nettverket mitt gjennom å bli kjent med nye personer fra olje- og gassnæringen, fra universitets- og forskningsmiljøene samt andre politikere. Jeg deltok på en rekke interessante seminarer, sier ordfører Kristine Enger.

- Inspirerende møter
    - Det er ingen tvil om at situasjonen nå er alvorlig for mange selskaper innen olje- og gassnæringen, inklusiv leverandørindustrien, både her i Norge og i verden for øvrig. Samtidig er det bedrifter med viktige teknologiske nyvinninger som nettopp på grunn av den lave oljeprisen, samt et større fokus på klima og miljø, nå får lettere innpass og vil kunne bidra til betydelige forbedringer i næringen.

Ordførerbesøk på OTC2016
    Ordfører Kristine Enger sammen med fylkesordfører Solveig Ege Tengesdal og Lasse Hetland fra Ace Oil Tools. Ace Oil Tools har fem ansatte på kontoret i Mekjarvik og én ansatt i Houston, Texas.

To slike bedrifter fra Randaberg hadde stand på OTC, Visuray as og Ace Oil Tools as.

- Med Visuray og Ace Oil Tools hadde jeg inspirerende møter. Jeg håper de vil lykkes og at de kan bidra til etablering av nye arbeidsplasser i Randaberg.

Ett av høydepunktene
    Ordføreren forteller videre at ett av høydepunktene under besøket i Houston var å få en samtale med statssekretæren i olje- og energidepartementet, Ingvil Smines Tybring-Gjedde, under en lunsj i regi av Norwegian American Chamber of Commerce (NACC).

Enger fortalte da om den økende arbeidsledigheten som vi nå hadde opplevd i Randaberg, og at det ble mer og mer utfordrende for mange å finne seg nye jobber. Samtidig fortalte hun om hvordan Randaberg kommune hadde satt i gang med bygging både av skole, barnehage og snart nytt sykehjem, og at vi på den måten bidro til å holde oppe mer aktivitet i regionen.

Enger var tydelig på at den økonomiske situasjonen for kommunen kan bli vanskelig dersom mange arbeidsledige framover blir avhengige av stønader fra kommunen. Denne utfordringen så statssekretæren og hun lovet å ta den med seg tilbake til regjeringen og kommunaldepartementet.