Naboprat med øykommunene

Fredag setter ordfører Kristine Enger seg ned sammen med sine kollegaer i Rennesøy, Finnøy og Kvitsøy, for å avklare hvor de står i forhold til hverandre i kommunereformprosessen.

Vedtak fra kommunestyret 10.09.2015, sak 65/15:
    "Randaberg kommune fortsetter som egen selvstyrt landbrukskommune. Randaberg kommune vil fortsette det godt etablerte regionale samarbeidet. Vi takker for samarbeidet med Gjesdal, Hå, Klepp, Sandnes, Sola, Stavanger og Time om en utredning av ulike alternativer til kommunesammenslåing. Randaberg kommune vil ikke ta initiativ til flere samtaler eller utredninger".

Møtet fredag 22. januar er en oppfølging av et tidligere møte (april 2015) mellom ordførerne i de fire nabokommunene.

I 2015 inviterte Finnøy-ordfører Gro Skartveit naboene til samtale. Denne gang står ordføreren i Rennesøy bak invitasjonen.

I invitasjonen fra Dagny Sunnanå Hausken står det blant annet at - vi ble enige om å møtes igjen etter at utredninsgarbeidet var lagt fram. Det viktigste med dette møtet blir å avklare oss i mellom hvor vi nå står i forhold til den tilbakemeldingen som skal gis i juni.

Møter gjerne naboene
    Flertallet i kommunestyret i Randaberg ønsker ikke samtaler med Stavanger, eller å ta initiativ til samtale med andre kommuner (se vedtak i ramme over).

- Det er uansett interessant å treffe Finnøy, Rennesøy og Kvitsøy for å høre hvor de står nå i kommunereformprosessen, sier ordfører Kristine Enger.

- Formannskapet skal behandle en sak om kommunereformen den 28. januar. Informasjonen fra møtet med de tre øykommunene vil jeg derfor bringe videre til formannskapet i dette møtet.