Mottaking for noregsmeistrane

Onsdag kveld inviterte ordførar Kristine Enger noregsmeistrane frå RIL Volleyball Damer til mottaking på Tungenes fyr.

Bilete frå Tungenes fyr (Flickr)
    Mottaking for RIL Volley Damer

Utanom dei nybakte noregsmeistrane, var trenarar, støtteapparatet, sponsorar, volleybalvener og politikarar invitert til mottakinga.

Etter at kultursjef Anders Jaarvik hadde ynskt velkomen, opptredde Rebekka Elida Aase Bø med song og gitar til melodien «Photograph» av Ed Sheeran. Deretter var det buffet - laga til av Ryfylkekokken Frode Selvaag - og diktlesing av kultursjef Anders Jaarvik, før ordførar Kristine Enger og sportsleg leiar i RIL Volley, Jon Rønning, avslutta med kvar sin tale.

Kultursjef Anders Jaarvik
    Anders Jaarvik las dikt til volleyballjentene.
    Volleyballjenter

dugelege
    vakre menneske
    av slikt

Dette sa ordførar Kristine Enger:
    "Kjære norgesmestre, trenere, viktig støtteapparat og alle gjester på denne mottakelsen for RIL Volley Damer. Gratulerer til alle spillerne på laget med kaptein Arjola Prenga i spissen som norgesmestre i volleyball! Gratulerer til trenerne Jon Eirik Liseth og Espen Sørbø. Gratulerer til leder Jon Rønning og hele styret. Gratulerer til alle dere som støtter opp om arbeidet i Randaberg Volleyball.

Jeg må bare si tusen takk for en fantastisk flott opplevelse i Oslo forrige helg på cupfinalen. Vi var desidert best både på banen og på tribunen. På tribunen fikk vi super hjelp av Førde VBK, som var der fordi deres herrelag skulle spille i herrenes cupfinale (som de for øvrig også vant). De heiet på oss, så det var ingen tvil om hvem som rulet showet.

Jeg kunne være tilstede som ordfører, og stolt se på at dere slo Oslo Volley Damer. Jeg slo da samtidig Oslo sin ordfører, Marianne Borgen, som også var til stede. Hun var utrolig imponert over dere. I tillegg så satt jeg ved siden av olje- og energiminister Tord Lien, som skulle delta på en oppvisnings-/ underholdningskamp litt senere. Han hadde spilt volleyball på et høyt nivå en gang i tiden. Jeg kunne ikke dy meg for å spørre ham opptil flere ganger i løpet av kampen. Hvem er best? Hvilket lag spiller best? Og med unntak av èn gang, så var svaret Randaberg! Tom Tvedt satt på den andre siden av meg, men han var jo like patriotisk som meg selv, så han nyttet det ikke å spørre. Dessuten var han nokså blank på volleyballregler. Ikke si at jeg har sagt det!

Jeg har i dag lyst til å ta med litt historie – om RIL Volley. For det er ingen tilfeldighet at vi står her i dag og kan feire norgesmestre. Med åpningen av Randaberghallen i 1984 kom en ny tidsæra. Allerede i 1976 bestemte RIL Volley seg for å satse på elitenivå, men treningsforholdene i Randaberg var elendige. For å få trent skikkelig, kjørte de blant annet 70 km tur-retur Figgjohallen (i Sandnes). 20. mars 1983 var herrelaget i 1. divisjon. Året etter ble treningsforholdene mye bedre med den nye hallen, og laget kunne spille alle sine hjemmekamper på «egen grunn». I 1989 ble laget norgesmester for første gang, og året etterpå vant de både cup og serie. Etter den tid har det vært en jevn strøm med medaljer og seiere på herresiden. Derfor ble det et naturlig valg å henvende seg til Randaberg når Universitetet i Stavanger sitt Volley elitelag på kvinnesiden skulle avvikles. Kunne Randaberg drive arbeidet videre med et kvinnelig elitelag? RIL Volley hadde den organisasjonen som skulle til og takket ja til det.

Tommelen opp for RIL Volley Damer
    Tommelen opp for RIL sine volleyjenter, seier ordførar Kristine Enger, trenar Jon Eirik Liseth og sportsleg leiar Jon Rønning.

Fra Stod Volley, et lag i Trøndelag som også skulle avvikles, kom det til svært gode spillere. Vi kan nå slå fast at vi har et kvinnelag som er fullt på høyde med gutta når det gjelder å skaffe heder og ære – og kongepokaler - til Randaberg.

Til norgesmestrene: Dere er fantastisk gode representanter for «Den grønne landsbyen». Dere jobber målbevisst, trener svært godt og har en høy moral i laget. I tillegg deltar dere på en rekke dugnader og stiller opp i styret. Vi har spillere som er ansatt i kommunen. Gunn Mari Finstad og Henriette Benum Andersen jobber på hver sin skole. For noen ressurser våre barn har der! Framtiden ser lys ut, det er mange damer som spiller volleyball i Randaberg nå – det betyr gode muligheter for rekruttering til elitelaget fra egne rekker.

Jeg vil avslutte med å ønske dere lykke til med kampene på Nordisk nivå til helgen – måtte dere vinne også der. Så skal dere i gang med kamper på Europeisk nivå. Jeg kommer til Europafinalen og heier på dere også der! Lykke til!"