Hjemmetjenesten innfører elektronisk lås

Hjemmetjenesten i Randaberg innfører i høst elektronisk lås (eLås) for alle personer som har hjemmetjeneste i kommunen.

Kontaktperson eLås
    Eva Tunge Karlsen,
    leder hjememsykepleien, omsorgsleilighet og dagsenter,
    tlf. 413 72 928

Etter sommeren blir det slutt på å bruke masse tid for ansatte på nøkkelhåndtering, samtidig som risikoen for at nøkler kommer på avveie blir mindre.

- Nøkkelhåndtering kan være krevende for hjemmetjenesten og noe de ansatte kan bruke mye tid på, spesielt der de planlagte besøkene endres i løpet av dagen. Elektronisk lås i dørene vil gi mer tid med brukeren og ikke minst mindre kjøring for å hente nøkler, sier Eva Tunge Karlsen, leder for hjemmesykepleien og kontaktperson for eLås-prosjektet i kommunen.

Eva Tunge Karlsen

Montering av låsen
    Låsen blir montert på innsiden av døren, over den låsen beboerne har på døren i dag, og vil defor ikke være synlig fra utsiden.

- Låsene blir ikke montert før i midten av september, i første omgang på dørene til 50 personer. I god tid før låsene blir montert, sender vi ut egne brev til brukere, pårørende og gårdeiere om hvordan monteringen skal foregå, sier Eva Tunge Karlsen.

Høy sikkerhet
    Når hjemmesykepleier og hjemmehjelp banker på døren, aktiveres låsen og personalet kan låse opp døren ved hjelp av en egen mobiltelefon. Døren kan kun åpnes av godkjente mobiltelefoner og det vil bare være nødvendig personale som har tilgang til disse telefonene.

Den elektroniske låsen påvirker ikke den "ordinære" dørlåsen. Beboere og pårørende kan derfor åpne døren på vanlig måte ved hjelp av nøkkel.

- Når låsen monteres, vil ikke døren bli ødelagt. Hvis hjemmetjenesten opphører, demonteres låsen og døren ser like hel ut. Kostnaden for monteringen betales i sin helhet av kommunen, avslutter Eva Tunge Karlsen.