Bymiljøavtale

Forbereder forhandling med staten om bymiljøavtale.

Bymiljøavtalen er en avtale mellom byregionen og staten og vil bygge på Bypakke Nord-Jæren, som ble vedtatt i 2014. En bymiljøavtale vil handle om arealutvikling og penger til kollektivtransport og finansieringen skal skje gjennom bompengeinnkreving og statlige bidrag.

Bypakke.no
    Styringsgruppen for Bypakke Nord-Jæren har lansert sin egen nettside, se her: www.bypakken.no.

Kommunene på Nord-Jæren og fylkeskommunen ønsker å prioritere tiltak som bygger opp om nullvekstmålet i klimaforliket for å sikre finansieringen av blant annet kollektivtransport.

Onsdag møttes Stavanger, Randaberg, Sola, Sandnes og Rogaland fylkeskommune for å forberede forhandlinger med staten om en bymiljøpakke. Et sentralt spørsmål blir hva byregionen vil tilby mot en god avtale med staten.

- Vi skal diskutere hva kommunene på Nord-Jæren kan forplikte seg til, for å få flere til å sykle, gå og reise kollektivt, forteller leder av forhandlingsutvalget fylkesordfører Solveig Ege Tengesdal.

- Vi som representerer byområdet på Nord-Jæren må i bymiljøavtalen forplikte oss til å prioritere tiltak som bygger opp om nullvekstmålet. I retur får regionen penger fra staten for å bygge blant annet Bussveien, sier Solveig Ege Tengesdal.

En bymiljøavtale må bygge på nullvekstmålet i klimaforliket om at all vekst i persontransporten i byområdene skal skje ved at folk reiser kollektivt, sykler eller går.