Arbeidstrening i Randaberg kommune

Arbeidsveilederne Monica Svendsen og Fatiha Aissaoui ved NAV-kontoret i Randaberg, har laget en rapport om utfordringer i arbeidsmarkedet. Ett av hovedmålene er å reservere 50 plasser for arbeidstrening i ulike avdelinger i Randaberg kommune.

Målsettingen er å få plassert ut 50 personer på de ulike avdelingene i kommunen før påske, slik at arbeidspraksisen kan ta til allerede fra 2. mai i år.

Arbeidsledigheten i Randaberg er i dag på 4,5 prosent. På grunn av mangel på læreplasser og lange ventelister på tiltak, er det krevende tider - spesielt for ungdom.

Doblet antallet tiltaksplasser
    Det er behov for arbeidstrening for flere enn før. NAV Randaberg har fått doblet antallet tiltaksplasser, og har nå økt kapasitet.

- Det vi vet fungerer er tiltak som er tett på arbeidslivet, som for eksempel arbeidstrening i ordinære bedrifter. Utfordringen ligger i å rekruttere arbeidsgivere, og dette ønsker vi å gjøre noe med, sier Fatiha og Monica.

Nav RandabergBredt tilbud
    Det er NAV som har ansvar for å sikre aktivitet for sine brukere, men er avhengig av samarbeid med private og det offentlige for å få dette til.

- Vi vil reservere 50 plasser i alle kommunens avdelinger, arbeidsplasser som kan brukes ved behov. Modellen, som egentlig stammer fra Gjesdal kommune, gir et bredt tilbud av arbeidsoppgaver, slik at ungdommene kan få arbeidstrening innen et fagfelt som interesserer dem, sier de to.

Lære "arbeidsnorsk"
    Arbeidstreningen skal inneholde både arbeidstrening, aktivitetsplasser og språktrening. Monica og Fatiha lister opp tre forskjellige alternativer for bruk av de reserverte plassene:

1. Arbeidstrening: Mål om kompetansebygging, der intensjonen er rask overgang til ordinært arbeid
    2. Aktivitetsplass: Mål om oppmøte, rutiner i hverdagen og avklaring
    3. Språktrening: Praktisere språket, bli kjent med «arbeidsnorsk»

Det er allerede satt igang et åtte ukers opplegg for nye arbeidsledige ungdommer, spesielt rettet mot de som mottar sosialhjelp.

Arbeid gir økt selvtillit
    - Det gjennomføres samlinger én gang per uke, med temaer som CV, jobbsøking, økonomi og arbeidslivets generelle krav. I tillegg vil kommunen få et økt antall flyktninger hit, som også vil ha behov for både arbeidstrening og språktrening, sier Monica og Fatiha.

- Arbeidstrening gir sosial inkludering, arbeidslivet er læringsarena i forhold til krav og forventninger, videre avklarer det realistiske yrkesmål, samtidig med at undgommen får oppleve mestring og få gode erfaringer med arbeidslivet, avslutter de to.