Signerer opprop for flere læreplasser

NHO Rogaland besøkte fredag listetoppene i Randaberg for å samle underskrifter for flere lærekontrakter i bedriftene.

- Alle framskrivinger av arbeidsmarkedets behov peker i samme retning; Norge trenger tusenvis av nye fagarbeidere og håndverkere i årene som kommer, sier NHO i sitt opprop.

På bakgrunn av dette drar nå regiondirektør Hallvard Ween og rådgiver Tormod Andreassen Rogaland rundt for å samle underskrifter på oppropet "Kompetanse for fremtiden" fra listetoppene i alle kommunene.

Under signeringen på kommunehuset fredag, var Jarle Bø (Sp), Kristine Enger (Ap), og Gunhild Vårvik Tangeland (KrF) samstemte i at Randaberg kommune trenger flere læreplasser. - Vi skriver under på dette oppropet både for å forplikte oss selv som arbeidsgiver, men også for å sikre at bedrifter som kommunen samarbeider nært med tar lærlingespørsmålet på alvor, sier Jarle Bø.

- For å rekruttere flere elever til yrkesfagene, og for få flere gjennom hele løpet, må arbeidslivet tilby flere læreplasser til ungdom. Mangel på læreplasser er en trussel mot lærlingemodellen, som er et spleiselag for utdanning mellom skoleeier og arbeidslivet, sier Hallvard Ween i NHO Rogaland.

De signerte budstikkene skal overleveres kommunalminister Jan Tore Sanner i neste uke.