Planer for økt bosetting

Randaberg kommune legger nå planer for å bosette flere flyktninger fram til 2019.

Fagfolk i Randaberg (bildet over f.v.): Wenche Kvalvik Vasshus, leder styrket barnehagetilbud (Helse og oppvekst), Bente Monica Reilstad, fagutvikler (Helse og oppvekst), June Helland Bø, familiekonsulent (NAV Randaberg), Else Liv Eriksen, undervisningsinspektør Grødem skole, Solveig Oldereide, flyktningekonsulent (NAV Randaberg), Hanne Carine Jensen, flyktningekonsulent (NAV Randaberg), Mette Nevøy, helsesøster (delvis skjult - Helse og oppvekst), Irene Vika Jaatun, saksbehandler (Fritid/Kultur), Hilde Hebnes, koordinator psykisk helse barn/unge (Helse og oppvekst), Ingunn Moa, avdelingsleder Fritid (Kultur), Jone Skjelbred, barnevernleder (Helse og oppvekst) og Kel Tighe, leder NAV Randaberg.

IMDi har bedt om at det bosettes minimum 40 flyktninger hvert år i Randaberg fram til 2019.

- Bosetting av flyktninger er en tverrfaglig oppgave. For å lykkes - ikke bare med bosettingen, men også med integreringen av flyktninger i den grønne landsbyen - er vi avhengig av gode faglige innspill fra alle tjenesteområdene, sier Kel Tighe, leder for NAV Randaberg.

50 flyktninger per år
    Mandag møttes fagpersoner fra Randaberg kommune og NAV Randaberg for å jobbe mer konkret med planene om å bosette flere flyktninger. NAV-sjefen er imponert over engasjementet i organisasjonen, og kvaliteten i det faglige innspillene som blir lagt fram.

- Det ser ut til at vi skal klare å gi 50 flyktninger - ikke 40, som det er anmodet om fra IMDi - et nytt hjem hvert år fram til 2019. Det er en kraftig men nødvendig økning fra dagens nivå, både sett i forhold til dagens flyktningkrise og i forhold til vedtaket i Stortinget før sommeren om å ta i mot 8000 overføringsflyktninger fra Syria, avslutter Kel Tighe.

Kommunestyret behandler saken om økt bosetting i sitt november-møte.