Ordførerens tale på 17. mai

Kjære alle sammen - gratulerer med dagen!

Det at vi sammen kan rope hurra for Grunnloven vår, selvstendigheten vår, og ikke minst for demokratiet vårt er fantastisk.

Dette er barnas og fremtidens dag. Jeg håper dere alle har funnet dere godt til rette, og at dere bruker disse timene her i vår flotte storstue til å nyte samværet, en god kaffekopp, en is eller tre - og mye annet godteri, sammen med leker for de yngste. Det er allikevel dagen for en refleksjon om fortid, fremtid og nåtid.

70 år siden fredsdagen
    Med et historisk 70-års tilbakeblikk, og en stadig mer fremtredende radikalisme, blir vi stadig minnet om at demokratiet blir truet og at verdens uroligheter kommer stadig nærmere vårt eget lokalsamfunn.

Som jeg referer til i årets programblad så blir jeg stadig imponert om hvordan vi her i Randaberg har tatt vare på vår lokalhistorie. Når jeg leser kapittel fra dagene da krigen brøt ut så blir jeg tankefull. Og jeg synes beskrivelsen av krigsutbruddet, som Lauritz Harestad har gitt til lokalhistoriker Svein Magne Olsen, gir et levende bilde av hvordan krigsutbruddet den 9. april 1940 må ha fortonet seg for innbyggerne i Randaberg.

I år har vi markert at det er 75 år siden andre verdenskrig brøt ut i Norge, samtidig som vi feirer at det er 70 år siden freden kom den 8. mai 1945.

Jeg håper freden vil vare i fremtiden, selv om vi stadig blir minnet om at vi må være på vakt for at noen har andre tanker og meninger om hvordan samfunnet skal fungere. I møte med politi, PST og sentrale regjeringskilder blir jeg som ordfører minnet om at en økende arbeidsledighet, sammen med andre lands uroligheter, kan føre til at unge mennesker søker til miljøer som rekrutterer til voldelighet og ekstrem radikalisme. Dette er kanskje en utfordring som vårt eget lokalsamfunn kan oppleve nå når Rogaland topper landets statistikk for arbeidsledighet.

Takknemlig for friheten
    Når vi i dag skal feire vår egen Grunnlov, må vi love hverandre at vi skal ta vare på det sterke og gode lokalmiljøet vi har. Randaberg er et trygt og godt sted å bo, selv om vi enkelte ganger opplever uroligheter og at gruppereringer av våre beboere utfordrer lokalsamfunnet. Dette ser vi dessverre i alle aldersgrupper. Når vi feirer 17. mai sammen her i dag er dette med på å minne oss om hvor takknemlig vi skal være over friheten vi har her i Norge.

Ta et historisk tilbakeblikk og tenk på hvordan 112 av landets fremste menn arbeidet seg frem til en svært moderne og demokratisk grunnlov på Eidsvoll.

Ytringsfriheten blir også stadig satt på prøve og truer våre grunnleggende verdier som vårt samfunn er bygget på; å si sin mening er en del av vårt befestede demokrati. Den er en verdi som vi hele tiden må jobbe for å holde i hevd. Når dette er sagt så er jeg av den oppfatning at selv om ytringsfriheten skal fastholdes, så er det unødvendig å bevisst provosere grupperinger som har andre religiøse meninger enn det vi har. Jeg minner om at vi liker dårlig hets mot våre egne verdier, og da tenker jeg at vi skal behandle hverandre likeledes.

Når vi står overfor humane katastrofer i flere verdenshjørner, så vil det i tiden fremover kreve enda mer toleranse og samhold, både av de vi har som naboer i dag og de som kan bli våre nye naboer.

Et godt og trygt lokalmiljø
    Jeg minner meg stadig på min fars kloke ord: "Husk å behandle de du møter på veien opp med respekt, for du møter de samme på vei ned". Tar vi dette med oss, sammen med våre egne Randaberg ord: "Nær – Åpen og Aktiv", kan dette være med på å bevare et godt og trygt lokalmiljø.

I et lokalsamfunn som her i Randaberg er arbeid, familie og venner viktig. Men for å få et skikkelig levende lokalsamfunn trenger vi at folk bryr seg om hverandre. I bygda vår er det ildsjelene som er blant de viktigste menneskene – og de har vi heldigvis ganske mange av.

Som ordfører har jeg et genuint ønske i fremtiden om ytterligere å stimulere til å gi bedre vilkår for frivilligheten, idretten og annen positiv aktivitet. Dette tror jeg er viktig i nedgangstider, slik at rekruttering til et positivt miljø overskygger det onde. Vi må huske at vi må ta vare på hverandre, se oss tilbake på hvordan våre forfedre bygget samfunnet og landet, hvordan det å være med på en dugnadsånd gjør med deg selv og ditt nærmiljø, og huske på at det å vise omtanke og empati for de vi omgir oss med kan være med på å bygge et enda bedre samfunn for de kommende generasjoner.

Familier bor ikke lenger tett på hverandre, vi kan ikke i samme grad stille opp for de nærmeste, og det er mange som sliter med små og store ting i hverdagen. Det å ha noen som stiller opp - eller å ha et sted å gå til, kan være viktig for svært mange.

Til slutt:
    Jeg har snakket mye om frivillighet i årets tale og hva det kan bety i praksis. Årets 17. mai-komitè, musikkorpset, de mange idrettslagene, foreldre, skoleklasser, barnehager, frivillige lag og organisasjoner er med å bidra til at denne 17. mai-feiringen nok en gang, på tross av været, har blitt en nasjonaldag verdig.

Jeg håper dere får en fin dag og lykke til med den videre feiringen.

Og igjen: Gratulerer med dagen!

Bjørn Kahrs
    ordfører