Nå blir Randaberg lavere

Norge er i ferd med å innføre et nytt høydesystem, NN2000. Alle høyder i Randaberg kommune blir derfor justert ned med 7-10 cm. Det har betydning for deg som jobber med kart og andre "høydebærende" data.

Landheving i Noreg, millimeter per år (Ill.: Kartverket)- God planlegging og presis bygging krever et godt høydegrunnlag. Høyden på for eksempel en fjelltopp eller mønehøyde angitt i en byggesøknad, oppfattes av folk flest som "høyde over havet". Men spørsmålet er hvordan nullnivået defineres, der havoverflaten skal befinne seg, sier Olav A. Thorsberg, arealplanlegger og GIS-ingeniør i plan- og forvaltning i Randaberg kommune.

Mobilen bommer på høyden

Hvis du forsøker å finne høyden din med mobilens GPS-app, kan svaret bomme med flere meter. Dette skyldes at man bruker satellittmålinger som gir oss høyder i forhold til en matematisk modell av jordoverflaten. Men jordkloden er bulkete, og i tillegg varierer tyngdekraften. For å få mer korrekt lokal høyde, må GPS-dataene korrigeres med gode gamle fastmerker, høydereferanser, lasermålinger og modeller for beregning av tyngdekraft. Med vanlige håndholdte GPS-mottagere er det lagt inn korreksjoner, og man vil få en høydemåling som er mer presis.

– Nå får vi et høydesystem som stemmer med terrenget. Vi får et felles og ensartet høydesystem for hele landet, med kjent kvalitet og uten høydesprang over kommunegrensene.

Gammelt høydesystem
    Randaberg har til i dag hatt et offisielt høydesystem som kalles NN1954 (Normal null 1954). Det er knyttet til et bestemt fastmerke ved Trægde vannstandsmåler (i Mandal).

- Dette høydesystemet er mer enn 50 år gammelt, med betydelige mangler og svakheter. Høydeangivelser i NN1954 avviker fra virkeligheten ved at de er omlag 7-10 cm for høye i Randaberg. Det skyldes at NN1954 ikke er korrigert for landheving og endret middelvannstand. Derfor må høydesystemet fornyes, for å tilsvare den virkelige situasjonen, sier Olav A. Thorsberg.

Nytt system
    Det nye høydesystemet har fått navnet NN2000 (Normal null 2000), og er et felles høydesystem for hele landet. De kommunale kartdatabasene som er tilgjengelige for salg gjennom Randaberg kommune eller via Statens kartverk, har fått nye NN2000-høyder fra 15. februar 2015.