Livbøyedugnad

Ekstremværet Nina har ført til store skader. Tryg Forsikring ber derfor alle som ferdes langs sjø og vann om å være ekstra oppmerksomme på bøyer som har blitt påvirket av uværet.

Siden 1952 har Tryg Forsikring plassert ut 37 500 livbøyer langs kyst og vann. Livbøyene henger på mange forskjellige steder, men felles for alle er at de er satt opp på grunn av risikoen for at personer kan falle i vannet.

– Dersom bøyer har ramlet ned må de henges opp igjen, men bøyer som er borte eller ødelagt må erstattes. Da må Tryg kontaktes, slik at vi kan ordne med gratis erstatningsbøyer. Det samme gjelder lineflaskene, for bøyen er ikke komplett uten, sier Monica Rimestad.

– Mange bøyer som er tatt av været vil nok reke opp i fjæren i løpet av de nærmeste dagene. Dersom det ikke er et tomt livbøyestativ i nærheten, kan finneren gi den til nærmeste båtforening eller kommune, da de ofte har behov for erstatningsbøyer.

Sjekkliste:
    • Bøyen skal henge klart synlig på stativet sitt.
    • Linen skal være festet til bøyen med en solid knute.
    • Tauet skal være uten knuter, og være kveilet opp inni lineflasken.
    • Lineflasken skal henge i eller ved bøyen.