Fairtrade blomstrer i sentrum

Har du lagt merke til Fairtrade-symbolet midt i blomsterbedet på torget?

Fairtrade-skiltFairtrade-sammenplantingen, som består av både blomster og urter, ble plantet ut av elever ved Harestad skole under den årlige plantedagen 20. april - godt hjulpet av Randaberg Bondelag og ansatte i kommunen.

Nå blomstrer sammenplantingen - i alle fall deler av den.

Det skal være enkelt å bry seg

Randaberg fikk status som Fairtrade-kommune 9. mai 2009, som betyr at kommunen har fokus på rettferdig og etisk handel.

- Vi jobber for å øke kjennskapen til og forbruket av Fairtrade-merkede produkter, både i egen organisasjon og i vårt lokalmiljø, sier Kjersti Gilje Fossan, fra styringsgruppen til Fairtrade Randaberg.

Hun forteller at ved å støtte Fairtrade-merkede produkter, kan den enkelte selv bidra til å sikre anstendig lønn og gode arbeidsforhold for bønder og arbeidere i utviklingsland.

- Randaberg er stolte av å være en Fairtrade-kommune, og sammenplantingen på torget symboliserer kommunens støtte til Fairtrade-arbeidet.

Vil du vite mer om Fairtrade? Se link her til www.fairtrade.no.