- Vil hjelpe flyktninger i kommunen

Onsdag i denne uken møttes kirkens folk og representanter fra Randaberg kommune for å drøfte hjelp til flyktninger i kommunen.

Møte om flyktninger mellom frivillige og kommunen

- Dette var et svært bra møte, sammen med positive folk som bare venter på å få komme i gang. Kirken viser stor interesse for å hjelpe flyktninger i kommunen, sier Bente Monica Reilstad fra Helse og oppvekst.

Bildet over: Noen av deltakerne på møtet, f.v. Ingunn Moa (delvis skjult), Målfrid Vestvik Bjåstad, Magne Bjåstad, Merethe Hellem, Grethe Vistnes, Kjell Ove Sande, Andreas Woie og Laila Iren Tjemsland. (Foto: Bente Monica Reilstad).

I møtet onsdag deltok representanter fra Frikirken, Landsbykirken, Randaberg og Grødem menighet, i tillegg til ressurspersoner fra avdeling Fritid, Nav Randaberg og Helse og oppvekst.

Engasjement på flere arenaer
    - Tidligere i vår fikk vi spørsmål fra ulike menigheter om det var noe de kunne gjøre for flyktningene i kommunen. Under et møte i vår kom vi fram til fire punkter som menighetene kunne tenke seg å engasjere seg i. Internt i kommunen har vi jobbet videre med disse fire punktene, pluss ett til, som er:

1) Landsbyfadder
    2) Kleslager og utstyrslager
    3) Turer/familiedager
    4) Oversikt over de ulike tilbud som finnes i kommunen for flerspråklige
    5) Kurs for de frivillige: Flerkulturell kommunikasjon

- På møtet onsdag kveld presenterte vi disse punktene, som vi har jobbet med i sommer. Vi gleder oss til fortsettelsen. Det blir et spennende og kjekt samarbeid framover, avslutter Bente Monica Reilstad.