Kvalifiseringsprogrammet under lupen

Fylkesmannen i Rogaland besøker Randaberg kommune tirsdag 16. september og onsdag 17. september for tilsyn med sosiale tjenester og kvalifiseringsprogrammet.

- Kvalifiseringsprogrammet er et tilbud om opplæring og arbeidstrening, og den oppfølgingen folk trenger for å komme i arbeid eller aktivitet. I tillegg kan programmet avklare andre rettigheter til inntekt, dersom noen ikke klarer vanlig arbeid, forteller NAV-sjef Kel Tighe.

Programmet skal være på full tid og brukere får lønn og har vanlig ferie. Randaberg var blant de første kommuner som startet med kvalifiseringsprogrammet i 2008.

- Vi var den første kommunen som nådde måltallet for kvalifiseringsprogrammet i 2008, og nå er vi blant de første som får besøk av Fylkemannen, sier Kel Tighe, som gleder seg til tilsynet.

- Vi ser fram til dette besøket, og forventer at gode, faglige tilbakemeldinger fra Fylkesmannen vil hjelpe oss til å bli enda bedre i tiden framover.