Kulturprisen til Svein Magne Olsen

Randaberg kommunes kulturpris for 2013 tildeles Svein Magne Olsen.

Årets kulturprisvinner mottar prisen for sin innsats innen kulturfeltet gjennom mange år.

Prisvinneren var med i etableringen av Randaberg historielag i 1989, og var medlem av det første styret. Han har vært medlem av styret i cirka halvparten av den tiden laget har eksistert, og satt flere år som leder. Han er også aktiv i Randaberg Pensjonistlag, hvor han er nestleder.

Svein Magne Olsen har vist kulturelt engasjement både gjennom sitt arbeid i Statens vegvesen, og på fritiden. Han var initiativtaker og leder av Vegmuseet, Statens vegvesen Rogaland, som var de første vegmuseet i Norden. Og han var prosjektleder under arbeidet med Nasjonal verneplan for veger og bruer

Randaberg HistorielagHan har skrevet 19 bøker, samt bidratt til flere fagbøker knyttet til vegbygging og veghistorie. Han har gitt ut bøker både for Statens vegvesen, kommersielle bokutgivelser om blant annet hestekjøretøy og hesteredskap, og flere bøker med lokalt tilsnitt. Det er hans store arbeid med bøker med lokalhistorisk innhold som vektlegges i begrunnelsen for at han tildeles kulturprisen. Bildet over er hentet fra lanseringen av boken om Randaberg og Tasta Billag i september 2010. F.v. Per Arne Nyvoll, Svein Magne Olsen, Andreas Harestad og Sverre Bø (Foto: Randaberg Historielag).

Olsen har skrevet ni bøker om foreninger, lag, enkeltpersoner og bedrifter i Randaberg. I disse bøkene er mange sider av utviklingen og livet i Randaberg fra rundt 1900 og fram til i dag blitt beskrevet. Den første "Lek og sang" utkom i 1993, og handlet om leketradisjoner i Randaberg. Han har skrevet jubileumsbøker om Randaberg NLM, Randaberg Handelslag, Tasta og Randaberg bilag og Randaberg Bondekvinnelag. Og ikke minst har han lagt ned et stort arbeid i to-bindsverket om Randaberg under andre verdenskrig. Bøkene er av stor historisk verdi. Randabergs historie er gjennom disse bøkene dokumentert for kommende generasjoner.

Svein Magne Olsen mottok prisen under ordførerens nyttårsmottakelse i Grødem kirke 1. januar 2014.

Randaberg kommunes kulturpris kan tildeles enkeltpersoner eller organisasjoner som har gjort en stor innsats innen kulturområdet i Randaberg. Kulturprisen kan også tildeles enkeltpersoner fra Randaberg som har utmerket seg innen kulturområdet på nasjonalt eller internasjonalt nivå. Prisen består av statuetten "Grepa kar" av Svein Magnus Håvarstein, et pengebeløp på 5 000 kroner og et diplom.