Kongens heder til Trygvald Thorsen

Trygvald Thorsen er tildelt Kongens fortjenstmedalje i sølv for sin innsats innenfor kulturlivet i Randaberg.

Kongens fortenestemedaljeTrygvald Thorsen ble overrakt medaljen under ordførerens nyttårsmottagelse i Grødem kirke 1. nyttårsdag.

Begrunnelse:
    Trygvald Thorsen er født 31. mars 1953, og har i mer enn 40 år spilt en sentral rolle i sang- og musikklivet i Randaberg og på Nord- Jæren. Hans engasjement er fullt og helt frivillig og ubetalt.

I 1972/73 ble han leder for Randaberg Ungdomskor, og fram til 1988 tar han aktivt ansvar for sanger, innøving og spilte selv gitar. I perioden 1980-82 deltok han på et Concordia-kurs, hvor han blant annet fikk undervisning i korledelse, direksjon og sangteknikk. Siden 1980 har han vært dirigent.

Tidlig på 80-tallet gjennomførte han utdannelsen "korledelse" ved musikkonservatoriet i Stavanger, og han startet koret Jubilate som er et blandet kor. Her var han dirigent i 13 år.

I 1988 starter han Randaberg kammerkor, som i dag heter Korall. Han har vært Koralls dirigent og primus motor i alle årene siden starten.

Trygvald Thorsen er ikke bare dirigent, men også en positiv initiativtaker, pådriver og medansvarlig ved konserter og arrangement.

Over en periode på cirka 10 år arrangerte han julekonserter der både Jubilate og Korall deltok. Påskekonserten 2. påskedag med Korall i Grødem Kirke, er også blitt en årelang tradisjon med mange besøkende.

Sammen med Lions Club i Randaberg har han arrangert to store "Syng med oss"-arrangement i Randaberghallen, og han har deltatt på flere "Syng med oss"- arrangement i samarbeid med kommunen, samt ved Randaberg videregående skole og Randaberg menighet på forsamlingshuset.

Han har vært med å arrangere flere musikal-oppsetninger, flere ganger sammen med andre kor i Stavanger-regionen, og samarbeidet og hatt flere konserter sammen med kjente musikere og grupper som blant annet Ytre Suløen Jazzensemble, Solveig Leithaug og Hanne Krogh.

I tillegg til sitt engasjement i sang- og musikklivet har han vært med i søndagsskolen i over 30 år. Han var en av initiativtakerne til ungdomsarrangementet "Nattkafeen" på Randaberg forsamlingshus, som også ble drevet på dugnad, og han er medlem i Grødem menighetsråd.

Trygvald Thorsen mottok Randaberg kommunes kulturpris for sitt frivillige arbeid i 1994. Hans innsats og utholdenhet er til eksempel og etterfølgelse for oss alle sammen.

Kongens fortjenstmedalje ble stiftet av Kong Haakon VII 1. februar 1908. Medaljen utdeles som belønning for blant annet særlig fortjenstfull ulønnet innsats over lengre tid i samfunnslivet, i offentlige eller private verv, i frivillige organisasjoner eller i annen virksomhet av samfunnsnyttig betydning.