Enige om styringsstrukturen for bompengepakkene

Kommunene er stort sett enige om organiseringen av de foreslåtte bompengepakkene. Det kom fram på møtet i styringsgruppa for transportplan Jæren torsdag 16. oktober.

Forslag til styringsstruktur og mandat har vært på høring i kommunene Stavanger, Sandnes, Sola og Randaberg, samt kommunene Klepp, Time, Gjesdal og Hå. Forslaget som kommunene i hovedsak slutter seg til er:

Det etableres to prosjekt:
    1) "Bypakke Nord-Jæren", for kommunene Stavanger, Sandnes, Sola og Randaberg.
    2) "Utbyggingspakke Jæren", for kommunene Klepp, Time, Gjesdal og Hå.

Dagens styringsgruppe for "Transportplan Jæren" blir gjort om til en felles referansegruppe for begge bompengepakkene. Styringsgruppa anbefaler at forslaget sendes til fylkesutvalget og fylkestinget. De folkevalgte tar en endelig beslutning om styringsstruktur og mandat tirsdag 21. oktober.

Regional enighet om bompenger
    Styringsgruppa diskuterte også høringsinnspillene til "Bypakke Nord-Jæren". I all hovedsak slutter kommunene seg til bompengefinansiering av nødvendige samferdselstiltak. I tillegg ble det lagt fram to notat; ett som drøfter trafikale utfordringer knyttet til utbygging av Sandnes Øst og ett som ser på muligheten for fritak for barnefamilier. Les begge notatene her.

Hva får vi i bypakken
    "Bypakke Nord-Jæren" gjelder kommunene Stavanger, Sandnes, Sola og Randaberg. Bypakken skal gjelde i 15 år, fra 1. januar 2017 til og med året 2031. Totalt er det planlagt å bruke 25 milliarder kroner i bompenger på ulike prosjekt.

Bypakken har to hovedmål:
    1) Nullvekst i personbiltrafikken i byområdet på Nord-Jæren, og
    2) god framkommelighet for alle trafikantgrupper, med hovedvekt på kollektiv, sykkel, gange og næringstransport.

"Bypakke Nord-Jæren" inneholder en sammenhengende bussvei, 45 kilometer, sykkelstamveg fra Stavanger til Sandnes via Forus, sammenhengende firefelts E39 fra Ålgård til Harestad i Randaberg og tungbilfelt på rv. 509, kalt "Transportkorridor vest", fra Sømmevågen til Jåsund.

Selve "Bypakke Nord-Jæren" skal behandles i fylkestinget i desember.

Her kan du lese hele forslaget som sendes til fylkesutvalget og fylkestinget:
    1. Det etableres styringsstruktur og mandat for "Bypakke Nord-Jæren" og "Utbyggingspakke Jæren" basert på notatet «Forslag til styringsstruktur og mandat for Bypakke Nord-Jæren og Utbyggingspakke Jæren», vedlagt sak 56/14 i Fylkestinget.

2. Styringsgruppen for "Bypakke Nord-Jæren" etableres fra 1. desember. Styringsgruppen ledes av vegdirektøren. Øvrige medlemmer er fylkesordføreren, ordførerne i Stavanger, Sandnes, Sola og Randaberg kommune og Jernbanedirektøren. Fylkesmannen får status om observatør i styringsgruppen.

3. Styringsgruppen for "Utbyggingspakke Jæren" etableres fra 1. desember. Styringsgruppen ledes av fylkesordføreren. Øvrige medlemmer er ordførerne i Klepp, Time og Hå kommune, regionveisjefen og regiondirektør jernbaneverket. Ordfører i Gjesdal kommune får status om observatør i styringsgruppen.

4. Felles referansegruppe for "Bypakke Nord-Jæren" og "Utbyggingspakke Jæren" etableres fra 1. desember. Dagens styringsgruppe for "Transportplan Jæren" trer inn i denne funksjonen. Ordførerne fra Rennesøy og Strand kommune blir også medlemmer i styringsgruppen.

5. Et uavhengig sekretariat etableres med maks to årsverk for å betjene "Bypakke Nord-Jæren". Administrative samarbeidsorganer og tematiske arbeidsgrupper opprettes av styringsgruppene etter behov.