Bedre samarbeid skal gi bedre hjelp

Barn og familiesjef Svein Olav Kristensen i Randaberg kommune deltar i styringsgruppen for det nasjonale prosjektet "Godt samarbeid for barn og unge med psykiske vansker og rusmiddelproblemer".

Prosjekteiere er Kommunenes Sentralforbund (KS) og Helsedirektoratet.

- Prosjektet skal jobbe med samhandlingsmodeller og samarbeidsavtaler, i tillegg til å bedre kommunikasjonen og samhandlingen i og mellom kommunale virksomheter og spesialisthelsetjenesten som tilbyr tjenester til barn, unge og deres familier, sier Svein Olav Kristensen.

"Svarteperspill"
    Kommunene har en helt sentral rolle i arbeidet for barn og unge med psykiske vansker og rusmiddelproblemer og deres familier. Krav om samarbeid i kommunal sektor har vært nedfelt i offentlige meldinger og lovreguleringer de siste 20 årene.

KS har allerede gjennomført et forprosjekt der det kommer fram at det foregår «svarteperspill» om brukere med omfattende problematikk.

- Ingen vil sitte med ansvaret
    - Ingen vil sitte med ansvaret, brukere blir «skyflet» rundt mellom ulike instanser og nivåer, fagfolkene opplever en frustrerende interessekonflikt og i liten grad felles perspektiver og målforståelse, ifølge prosjektbeskrivelsen.

- De inngåtte samarbeidsavtalene har ikke forbedret samarbeidet mellom spesialisthelsetjenesten og kommunen på området slik vi ønsker.

Prosjektperiode
    Prosjektet startet i januar i år og skal avsluttes i desember 2015.